[TOEC] VIRUSVARNING - ett tips

Hakan Linderhed sm5jbm@swipnet.se
Sat, 1 Dec 2001 23:32:05 +0100

> Linux är något som borde satsas på rejält, att göra det användarvänligt!
> Skulle man lyckas med det vore det överlägset!

För att lyckas måste man lägga ner *stora* utvecklingsresurser, vilket
betyder att *någon* vill ha sina investeringar tillbaka, vilket betyder
att man förmodligen hamnar i samma sits som $soft...

>    För att stödja ett sådant företag som microsoft, eftersom de inte
tänker
> på användarna utan det enda de tänker på är pengar (visst, det gör andra
> företag också men det är få som är så extrema som msoft!). Nya versioner
ska
> hela tiden ut av allt utan att göra så det gamla fungerar ok!
>
> Nu kanske jag är lite och cyklar men det kanske blir fart här isåfall! =)
>
> 73 // Micke (SM3WMV // SM3W)
>

> (PS. ett tips, kör Pegasus mail! Fungerar väldigt bra för mig iaf!.....)

Religionskrig är alltid stimulerande Micke... ;-) men tänkte nöja mig med
ett tips för dom som känner sig "otrygga" på nätet:

Förutom att välja en annan epostklient än Outlook och att ha ett fungerande
och uppdaterat virusskydd, så kan det vara bra att installera en s.k.
personlig
brandvägg i datorn. De flesta aggressiva virus som spökar idag försöker,
antingen via epost/SMTP eller något annat protokoll, skicka information ut
från
din dator när du väl blivit smittad. Hur trist det än är med ett virus som
stuvar om bland filerna eller raderar hårddisken, så är det nog oftast värre
om privat information (typ lösenord, bankinfo etc) kommer i orätta händer.

Med en brandvägg i burken kan du hålla bättre koll på både inkommande och
utgående nättrafik i din dator. Är du riktigt paranoid så kan du t.ex.
spärra
all utgående SMTP-trafik och bara öppna upp den när du själv vill skicka ett
brev. På det sättet kan man förhindra att t.ex. det senaste
BadTrans-viruset,
skickar dina lösenord till främmande adresser.

En brandvägg som jag testat ett tag och tycker fungerar mycket bra är Tiny
Firewall.
Den är gratis och finns att ladda hem från www.tinysoftware.com. Kräver
mycket
lite systemresurser och när man väl konfigurerat den (dvs sagt ja eller nej
till
alla applikationer som vill prata mot nätet) snurrar den snällt i bakgrunden
tills
"något händer". Finns även tester på nätet som visar att den står sig mycket
bra
mot kommersiella alternativ från Symantec/Norton etc.

Gissar (snarare förutsätter :-) att ni med bredband redan kör någon form av
brandvägg, men som sagt, även för er med modemuppkopplingar kan det bara
användbart.

73, Håkan SM5JBM / SM5G