[TOEC] 8S5W ARRL 28 MHz

Dan Hultgren sm5imo@swipnet.se
Mon, 17 Dec 2001 19:40:44 +0100

 Call:    8S5W

Op:     SM5IMO

Station: SK5EW

Class: Single Op / Mixed Mode / HP

Operating time: 23 hours

MODE    QSO    STATES     DX

CW        746            44           65
SSB     1061            46           73

Total    1807          110         138

Total Points:  1 164 168

      Continent List

                      10
                      --
  USA calls   =      888
  VE calls    =       35

  Total calls =     1812

Rig: Ten-Tec Omni V + Alpha76

Antenn: 3-el yagi @ 18m

Kommentar:

Det var ett par år sedan jag var ordentligt QRV i denna test så nu när
kondsen har varit hyggliga den senaste tiden tog jag chansen och körde
ordentligt.

Kondsen var OK men givetvis hade dom varit bättre i veckan innan testen.
Solen hade en del hyss för sig i veckan och man kunde befara större
störningar. Så vart ej fallet utan det gick bra att köra men jag upplevde
att bandet inte höll lika länge på kvällen som tidigare i veckan utan dog
ganska tvärt. Var även en hel del QSB, främst mot JA. Ena stunden kom dom
igenom med S9-signaler för att bara några minuter senare knappt vara
hörbara. Det gick fint att köra staterna till och med W0 men sen blev det
kärvt. Tvingade igenom 2 W6or och 3 W7or. Hörde fler men dom hörde inte mig
då bandet höll på att stänga och dom var fullt sysselsatta med att köra
syd-/väst-europa och USA.

Att köra mixed mode innebär ett extra moment då man måste bestämma vilken
mode man ska köra. CW QSO ger dubbelt så många poäng så man behöver bara
halva raten jämfört med SSB. Jag körde nog lite för mycket SSB mot USA under
dom bästa timmarna för att det skulle vara optimalt men det är svårt att
slita sig när man har pile. Jag har beklämmande dåligt med multipliers och
det beror på att jag körde för lite S&P. Detta beroende främst på att jag
tröttnade på att behöva sända mitt call 3ggr på cw för att motstationen
skulle haja att det ska vara 8S och ingenting annat.

Som vanligt så vimlade det inte av SM på bandet men följande hamnade i
loggen: SM2T, SK3W, SK0X, SM5CEU och SM7AIL.

73 och en God Jul önskar Danne/IMO.