[TOEC] SV: [TOEC] Förkortade siffror i contest

SSA HQ Stockholm hq@svessa.se
Wed, 4 Jul 2001 10:39:34 +0200

Jag tror att N=9 och T=0 är helt vedertagna i testsammanhang, medan däremot
A=1 hörs mkt sällan. Jag har inte hört det mer än ett fåtal gånger, och har
då alltid blivit lite ställd innan jag fattat galoppen. M.a.o. tror jag att
det snarare försinkar test-QSOt i st f snabbar upp det.

Flera av er kommer kanske ihåg att diskussionen om detta var livlig på
CQ-reflektorn förra året, och consensus tycktes vara att N och T var helt
OK, allt annat bara förvillar. Det räcker med att CW-hastigheten trissats
upp så till den milda grad att vi stackare som inte hänger med så lätt över
125-takt har svårt att höra callet på motstationen. Tyvärr tror jag att
kombinationen hastighet/ovanliga förkortningar/oklara QSOavslut (utan
riktigt QSL på testutbytet) skrämmer många potentiellt intresserade
contestaspiranter.

Tror som Teemu att SK9HQ kommer att vinna på att köra lugnt (ej över
125takt) och tydligt. Då vågar 'helgdxarna' hänga på för att ge oss
ytterligare poäng. Glöm inte att varje DL / I / EA osv betyder oerhört mkt
för slutresultatet.

73 de Eric EA8TY/qrp denna gång i IARU