[TOEC] Re: [TOEC] SV: [TOEC] Förkortade siffror i conte st

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Wed, 4 Jul 2001 23:14:25 +0200

Hej!
Ja, jag håller med dig Micke. Att dra upp tempot i en stor pile är
ett sätt att "tygla" pilen, när sen pilen lugnar ner sig kan man
dra ner hastigheten igen.

När det gäller antal QSO utan att sända sitt call, så tycker
jag att det är helt OK under tester. Jag använder följande
då och då under tester: Om jag hör att flera stationer ropar mig
samtidigt plockar jag en i högen och kör honom, sen avslutar jag
QSO med endast ett TU för att låta de andra stationerna ropa in.
Detta är speciellt lämpligt om några stationer är svaga i pilen. För
om man alltid avslutar med TU SK9HQ finns det risk att några
starka signaler ropar och dränker de svaga. Men det är inte alltid
motstationerna är med på galoppen. De som är vassast på CW enligt
min mening är ryssar. Blir man uppropad av ryss kan man i de flesta
fall svara honom hur snabbt som helst, de tar alltid det man sänder.

Det är med ryssar jag provat att sända ENN 123 och det har alltid
funkat. Dock skulle jag aldrig använda E = 5 i serienumret.
Om jag inte minns fel så hörde jag CT1BOH köra ENN N från
från P40 i någon test.

73 de Ingemar