[TOEC] Re: Re: SM team i WRTC 2002?

Jan.E.Holm@telia.se Jan.E.Holm@telia.se
Fri, 13 Jul 2001 12:06:39 +0200

            Nja, krav och krav, ja det kan väl uppfattas så. Vi har
alla lite
            olika synsätt på saker och ting. Kan inte hjälpas men har de
            som åker inte större "teoretisk" möjlighet att komma bättre
än
            bland det 10 sämsta anser jag nog att det är lika bra att
stanna
            hemma.
            När det gäller att vinna CQWW från Sverige finns det nästan
            ingen teoretisk möjlighet alls, landets geografiska
placering
            kontrollerar detta. Visst, har man tur med konditionerna går
            det att på något "single band" placera sig i top 5 i alla
fall men
            att vinna WW all bands eller single från Sverige går inte,
spelar
            ingen roll om man ens är så himla bra operatör som
undertecknad
            var en gång i tiden. Det skulle faktiskt vara mycket
intressand att
            någon gång köra från ett QTH där man åtmindstone har en
            teoretisk möjlighet att vinna världen, tyvärr då det gäller
mig själ
            har nog tidens utveckling helt kört ifrån mig, ett krav
idag om man
            skall vinna SOAB klassen är att man behärskar "2 radio" och
där
            är jag helt växlad. Möjligen kan man träna upp sig men då
måste
            ambitionen finnas och den saknas nog just nu.
            Det är faktiskt rigtigt det där med konditionerna mellan
OH2 och SM2,
            det verkar som om det finns stora likheter. Förvisso trodde
jag att
            några Europeer skulle vinna i sista WRTC just pga att man
var mer
            hemma på konditionerna i Europa, facit visar nått helt
annat.
            Jo var och tittade på din hemsida här om dan, kul att se
och läsa.
            Är fullständigt övertygad om att du helt säkert kan göra en
hel del på
            10 o 15 då du bygger ut stationen, tyvärr går
solfläckståget fort nu
            så det kanske bara blir 15 kvar, 5X ligger nog för långt
söderut i
            Afrika för att göra sig gälland på 20 och lägre band,
skulle åtmindstone
            varit längre västerut kanske.
            Nej, nu har jag skrivit nog lång brev, blev trött........

            73, Janne EKM