[TOEC] Re: 160m antenn...

Thomas Bevenheim sfs2152@post.netlink.se
Thu, 19 Jul 2001 05:49:50 +0200

Janne, SMØCER skriver:
> Skulle nog helst försöka hitta en annan lösning som "märks mindre" för övriga.
> För egen del skulle jag kunna fylla tomten med koppar- eller aluminiumskrot,
> men det finns ju som sagt fler i familjen att ta hänsyn till... :-)
Mina första stapplande försök på 160 från Alingsås; var med en lågt sittande (12m)
"Inverted V-antenn". Med enbart 100 W ut körde jag t.o.m. VK6 med den! Men de e
klart; det är ett par långa trådar (2×40m), som måste gömmas (zigzaggas) lite fram och tillbaka
bland äppelträdens grenverk. Du får väl försöka med lite nödlögner inför famlijen - jag har övertygat
min "att alla dessa trådar kors och tvärs, fungerar som ett åskskydd"; även om jag vet att det säkert
är tvärtom . . .  Ungarnas "leklådor" mutar jag mig till med glass och badsstrandsbesök.

Vill med dessa båda debattinlägg om antenner för 160m  i n t e  b e h ö v e r  vara så komplicerat.
Alla kan inte och behöver sätta upp inte "4-squares" för att lyckas på TopBand! Vill man bara köra
några multisar på 160 i en Contest, går det med ganskla enkla grejer...

Tänk ändå om jag vore tillbax på Cebu (Filippinerna) med obegränsad tillgång till lååånga bambu-
pinnar, stora ytor och hela oceanen som jordplan . . . De planerade sex månaderna i Sverige har
snart blivit sex år, och risken finns att det blir ännu en kall och kylig vinter till i Sverige - Usch!

Finns det någon som är intresserad köpa ett hus (byggt ca 1940), 6 rum o kök, som ligger
endast 5 minuters promenad från centrala Alingsås? Vill du fråga om antenner eller huset
skriver du till thomas.bevenheim@swipnet.se

Det e-postkonto jag använder för TOEC kommer att upphöra den 29/7!

73 ...thomas, SM6CNS [DU7CC]
Only for the D e s e r v i n g  and True-Blue B e l i e v e r s !
Welcome to the  G o l d e n  D a y s  of  DX'ing, meet with
some Extraordinary Personalities & DX'citing Exploits
from the Thrilling World of Amateur Radio.
Dog Xray Studio  www.dx.just.nu

--
TOEC on the Web:          http://www.qsl.net/toec/
Submissions:              toec@contesting.com