[TOEC] WRTC 2002

Dan Hultgren sm5imo@swipnet.se
Tue, 31 Jul 2001 15:54:33 +0200

Många åsikter i omlopp. Det blir ingen lätt uppgift att hitta rätt deltagare. Några synpunkter:

- Teamet måste vara samspelt och ha kört tillsammans tidigare (innan WRTC). Personkemin är viktig. Det finns inget utrymme för tjafs och kontroverser under testkörandet.

- Båda operatörerna måste klara av både SSB och CW. Naturligt blir det säkert så att en av operatörerna fokuserar på SSB och en på CW men man måste även klara av det andra trafiksättet.

- Man måste ha god erfarenhet både av pile-körning och multisletning. Här tycker jag det är en fördel om man har deltagit i flerstations multi/single operationer då det fokuseras mer på respektive teknik här än vid single op. M a o det är viktigt att både ha kört single op och multi/single under de senaste åren.

- Jag är osäker på upplägget men någon form av "RUFZ/PED" komponent kommer säkert att ingå och att kunna hantera detta blir också en nödvändighet.

- Erfarenhet från HP eller LP är av underordnad betydelse. Även om man kör LP så kommer man vara i händelsernas centrum ändå och dra på sig stora piler.

- Man måste ha varit aktiv i flera stora tester de senaste två åren. Problemet är väl bara att vi har haft det skralt med deltagandet från SM på senare år där man kört 100% i single op. Det finns några hyffsade placeringar men dom är lätt räknade. I multi/single och multi/multi är det lite bättre ställt med några hyggliga resultat. Tyvärr saknas resultat från tester det senaste året så det blir till att använda lite äldre data och även titta på claimed scores för färskare tester. Det finns förslag på ett rating system på WRTC hemsida http://www.wrtc2002.org/ccfrate.htm .

- Förslag på tester som ska beaktas i bedömningen: CQWW SSB/CW, WPX SSB/CW, ARRL SSB/CW, IARU och SAC SSB/CW. Jag anser att SAC ska med för det är lite samma karaktär på den då man står i händelsernas centrum. Man kör mycket mer CQ än S&P.

- Deltagarna ska vara målinriktade och engagerade. Ingen typisk svensk "inte ska jag" mentalitet. Målet måste definitivt vara topp tio. Vi har faktiskt en favör i att vi känner förhållandena bättre än de andra teamen (undantaget OH).

73 de Danne/IMO.