[TOEC] WPX SSB

Mikael Larsmark larsmark@swipnet.se
Tue, 27 Mar 2001 14:48:11 +0200

Hejsan!

Den här tävlingen blev inte alls seriös. Jag jobbade en del med
radioshacket mm. När jag kom till stugan gick jag in, satte upp
grejorna, gjorde ordning nya datorn och checkade antennerna. Alla
antenner fungerade bra utom 1/4 på 40m som hade en skyhög
ståendevåg. Jag tänkte att det förmodligen hade isat ner sig totalt
runt foten av antennen eftersom den står på backen. Jag tog med
mig min gaspenna, tog hunden med mig och gick mot berget. Det
är bara 200m upp till toppen men det är VÄLDIGT jobbigt att bitvis
plumsa i 1meter snö, huvva.

När jag kom dit upp var den första tanken som slog mig, vart är
antennen? När jag kom lite högre upp märkte jag att ena delen
hänger snett ner i ett träd och 3 meter av bottensektionen satt kvar.
 Hmm.....hur kan detta nu ha skett? Antennen är gjord av en
aluminium U profil som går att böja över 90 grader utan att den går
av. Enda tänkbara saken som kan ha hänt måste vara att ett rådjur
 eller en älg slitit ner den genom att ha gått på en staglina. Hmm,
nu var jag totalt utan antenn på 40m och det är inte hela världen
men 40m antennen var den enda för tillfället antennen jag kan köra
USA på och då blev det lite dystrare.

De timmar jag var aktiv fick jag förlita mig på mest asien, det blev
68 japaner, 97 ryssar (nästa år blir det seriöst i RUDX), 5 VK på
10minuter (20M), lyckades faktiskt köra WL7E men jag fick  inte
en enda jänkare.......Det visar ungefär hur mitt läge är där min
beam sitter. Nu såfort snön försvinner ska jag upp med mina andra
master på toppen där 40m vertikalen stog och då blir det
förmodligen mycket bättre.........Jag hade ganska roligt även fast
inte tävlingen blev något dunder succe....

SOAB LP (TS)
Band 	QSOs 	QSO points	Prefixes
80m: 	  21	49	  10
40m:	   0		   0
20m:	 134	228	  91
15m:	 116	224	  79
10m:	  92	254	  51

Totals: 		  363	  		755				231		Total : 174405

73 // Mike (SM3WMV // SM3W) Keep up the hamspirit and
enjoy hamradio contesting!!

--
TOEC on the Web:          http://www.qsl.net/toec/
Submissions:              toec@contesting.com