[TOEC] Kommentar SAC 2000-resultat

Goran Fagerstrom Goran Fagerstrom" <tjanste@algonet.se
Thu, 17 May 2001 12:21:14 +0200

Hej!

Det var jag som skickade en kommentar till Janne om multistationernas
felaktiga löpnummer, och jag tycker det är bra att vi uppmärksammar
det här på reflektorn, bl.a. för att vi säkert kommer att få vänja oss
vid stora poängavdrag med därpå följande inlägg nu när vi går in i
datarättning även för SAC!

Det är en svår avvägning vem som ska få avdrag, som Janne är inne på,
och det ska definitivt inte handla om nationaliteten på de
skandinaviska stationerna. Janne säger ju egentligen att man är säker
på att det inte var mottagaren som tog emot fel (därför att han ser
ett mönster hos den sändande stationen) men ändå drabbas den
mottagande.

Om man tänker på situationen vid testen så måste den vara att
- den bara berör M/M-stationer
- ett visst löpnummer sänds
- någon annan station i nätverket sänder samma nummer
- den som trycker på ENTER först får förmodligen numret, och
programmet tar sen nästa löpnummer till den som trycker härnäst
- operatören är så stressad/slarvig att han inte ser nummerändringen,
eller struntar i den.

Vill inte kritisera bedömningen i efterhand, men det är inte riktigt
bra att icke-skandinaver drabbas.

Hälsningar
Göran/DRD