[TOEC] WPX 2001 de SM2(ez)T

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Mon, 28 May 2001 19:56:18 +0200

WPX - 2001 de SM2(ez)T

När det är bra konds går det att köra utan slutsteg.
Man får kanske inte lika hög rate på CQ som om man skulla
vara QRO.

Försökte slå mitt resultat från förra året, hade skrivit upp
tiderna när jag hade kört jämna 100 tal QSO. I år låg jag
över hela tiden.
Förra året fick jag ihop 1567 rå QSO och i år 1706.

En sak somm kändes bra var att jag lyckades bryta pile'en
hos VQ9IO på bara några få försök, på 80 meter.
Han hade en jättepile så jag la mig lite på sidan och
ropade. Contest callet gör säkert att det är lättare att
komma igenom.

Fick även PY på 80.

Körde mest S&P men testade även 2-radio. Efter ett tag
fungerade det ganska bra. Men man tappar koncentrationen
lite på runner radion så det fungerar bäst när det är
ganska tyst och lungt typ 10/15 meter. Dessutom hade inte
andra radion något CW-filter så det blev lätt rörigt.

Att ha flera antenner så att man kan kopplaom mellan
olika riktningar är ett plus. Det är ganska bökigt att
behöva snurra beamen hela tiden.
(Är man QRO behövs det kanske mindre)

Nästa stora test borde väl vara IARU, .....!

73 de Torvald SM2(EZ)T

                              CQ WPX SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 26-May-01, 27-May-01

    Callsign Used : SM2EZT
         Operator : SM2EZT

         Category : SOABLP

 Default Exchange : 599 #

             Name : Torvald Lundberg
          Address : Tappervagen 12
   City/State/Zip : se 94533 Rosvik
          Country : Sweden

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes

  160CW       11          11         26        2
   80CW      159         159        361       72
   40CW      368         364        938      119
   20CW      432         431        665      149
   15CW      533         530        994      195
   10CW      211         211        313       63

 Totals     1714        1706       3297      600

    Final Score = 1978200 points.

Rig:
  IC756
  IC751 (utan CW filter)

Antenner:
  10    C3 + 4 el mono
  15    C3 + (40 meters yagin, rundstrålande?)
  20    C3 + 5/8 vertical
  40    2 el Yagi @18m
  80    invVee @20m
 160    Vertikal 1/4-vågs tråd delvis horisontell