[TOEC] WPX CW SM5G

Hakan Linderhed sm5jbm@swipnet.se
Mon, 28 May 2001 23:44:17 +0200

                              CQ WPX SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 26-May-01, 27-May-01

    Callsign Used : SM5G
         Operator : SM5JBM

         Category : SOAB LP
    Operating time: 34.5 hours

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes

  160CW        6           6         12        3
   80CW      123         123        273       52
   40CW      200         200        467       73
   20CW      426         423        753      195
   15CW      606         602       1388      222
   10CW      136         135        287       51

 Totals     1497        1489       3180      596

    Final Score = 1895280 points.

Rig: TS-850, C-3 @ 18m, 80/40-dubbeldipol @ 9m

Gick in i den här testen med målsättningen att försöka spöa
SM2T:s LP-rekord från 99. Det verkar jag ha gjort med råge, men
ser också ut som om Torvald behåller rekordet efter ett nytt
kanonresultat. Grattis på förhand Torvald!

Avdelningen undanflykter (klantigheter):

Trots lediga dagar före testen, så man borde haft tid för
förberedelser, upptäckte jag först på fredagskvällen att moder
natur hade stympat min 80/40-dipol som satt med matningen högt
i en björk. Med tanke på hur träd och mast är placerade på min
tomt, och att det tog åtskilliga timmar av slit och förbannelser
att manövrera upp dipolerna förra gången, fanns det ingen tid
till att få upp någonting nytt på rejäl höjd. Fick istället bli
en halvmesyr i form av lite trådar på 8-10m höjd. Dög bara till
att köra en enda jänkare (KQ2M) på 40m.
Sett i backspegeln borde jag nog slängt upp något vertikalt istället.

Min andra klantighet var att jag gjorde ett försök att använda
mobilen som väckarklocka!... Kände mig som en zombie vid 22z på
lördagen och tänkte att jag går och knoppar i 3 timmar. Så jag ställde
in alarmet på 6210:an och la mig i TV-soffan för att inte störa XYL.
Döm om min förvåning (förtvivlan) när jag 06z på söndagen blev väckt
av 3-åringen som ville se på barnprogram... !
Därmed var alla mina 12 off-timmar borta (hade tagit ut 5h tidigare),
plus ytterligare en timme, utan någon möjlighet att lägga in "taktiska"
offperioder under söndagen.
Övriga familjen rapporterade senare att "det pep visst en stund i natt"...

Jag vill gärna tro att jag hade knaprat in en hel del på Torvalds
resultat om jag fått köra fulla 36 timmar, fått förlägga mina off-perioder
lite mer planerat och kanske haft bättre antenn på 40. Vi låg t.ex. lika
vid 14z på lördagen.
"om bara om..."
Fast å andra sidan är ju även antennförberedelser och "sömndiciplin" en
del av tävlingsmomentet :-)

73 Håkan -JBM