[TOEC] 7S3A - CQ WW WPX CW 2001

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Tue, 29 May 2001 07:56:05 -0000

7S3A - CQ World-Wide WPX Contest CW 2001

SM3CVM och jag hade egentligen tänkt köra Multi-Single från SI9AM, men vi lyckades inte hinna få upp mast och antenner uppe i Utanede i tid före WPX. (Synd, annars har vi varit ett exklusivt prefix). Därför var väl inte motivationen riktigt i topp och det är ändå omöjligt med en seriös satsning från hemma-QTH:et p g a TVI, BCI och en massa andra I:n runt om hos grannarna. Man fick glutta ut genom fönstret lite då och då och se om man såg några uppretade grannar med yxor i händerna... :-) Försökte ändå köra så mycket jag vågade och drog ner effekten till ca 50 W under "bästa TV-tid".

Jag inriktade mig i stället på att övningsköra för första gången på CW i WriteLog. Jag hade ställt in programmet att uppföra sig som CT, d v s sända RST och löpnummer med INSERT-tangenten och "TU 7S3A" och logga QSO:et med +-tangenten. Det tog en stund innan man var inne i det beteendet igen, efter att ha kört TR i många år. Programmet uppförde sig klanderfritt och det var bara operatören som klantade sig några gånger med fel knapptryckningar. Jag fick göra paus lite då och då för att läsa den elektroniska manualen och ibland ändra lite olika inställningar. Tyvärr hittade jag inte hur man kunde ställa in så att man sände T i stället för 0. Många anser att man ska sända fulla siffror i löpnumret, men jag upplevde det som om jag fick fler omfrågningar nu, när jag gjorde det, än vid tidigare tester, då jag just kört 0=T.

Det jag saknade i WriteLog var möjligheten att koppla in en manipulator via LPT-porten och använda datorn som bug, när man ville slänga iväg något annat än call och rapporter. I stället hade jag min normala bug parallellkopplad bak i riggen. Jag hade också rigstyrning, d v s jag kunde växla mellan de olika banden via datorn och när jag bytte band på riggen, så följde datorn med på rätt band. Mycket praktiskt, så att man inte missar ett bandbyte i loggen. Rigstyrningen gjorde att mina CW-signaler via min "vanliga" bug blev förvrängda, förmodligen för att dator och rig "pratar" med varandra lite då och då, för att kolla rätt frekvens. Det blev något konstigt "chirp" som överlagrades, så att tecknen blev förvrängda och det blev svårt att sända och förmodligen också att läsa i andra änden. Detta fenomen hördes inte när datorn producerade CW-tecknen, så manipulator via LPT-porten står högt på önskelistan.

Jag tävlade bara mot mig själv och hade satt upp några personliga mål att sikta mot. (Visserligen hade SM2EZT tidigare i veckan sagt att jag kunde tävla mot honom, men jag förstod att det skulle vara omöjligt att klå honom, med dom förutsättningar jag har på hemma-QTH:et). Mina mål var att köra 1.000 QSO, 400 prefix och uppnå 1.000.000 poäng och det klarade jag med råge, trots att jag var QRV bara totalt 27 timmar. Allt över dessa egna uppsatta mål blev bonus.

Jag blev överraskad över att det gick så pass lätt att köra DX-stationerna på 40 m med bara 100 W. Jänkarna var ju vrålstarka första natten och man fick dom oftast på första callet. Jag försökte inrikta mig på att köra lågbanden så mycket som möjligt, eftersom dom gav dubbla poängen. I mitt fall blev det mest 40 m. Min 80 m-dipol verkar inte speciellt effektiv och gav inga pile-ups vid CQ och jag hade jobbigt att komma igenom, när jag ropade på en station som hade pile-up. Jag fick lugnt vänta tills ingen annan ropade, för att bli hörd. 10 m var också en besvikelse för min del. Att ropa CQ gav inget och när jag S&P:at ett par gånger från ena bandkanten till den andra hade jag kört allt jag kunde höra. Provade 10 m massor av gånger, men jag måste ligga risigt till för 10 m, eftersom jag alltid har dåliga resultat på det bandet.

Jag låg väldigt ofta och ropade CQ och blev även här förvånad över att man kunde få till en pile-up lite då och då med 100 W. Raten var väldigt sällan över 100, men man fick uppleva några korta stunder av lycka, när den ett par, tre gånger letade sig över 150.

Det är över 100 contestcall utdelade i SM - var fanns alla dom??? WPX är ju en test där man med sitt 2x1 contestcall (7S eller 8S) kan vara i stort sett unik och därmed väldigt åtråvärd. Jag lyckades höra och köra följande SM-stationer: 7S0MG, 7S2E, 8S5A, 8S5X, 8S6A, SM2CEW, SM2LIY, SM2ODB, SM2T, SM3C, SM5G, SM6CST, SM6EQO, SM6FUD, SM6WQB.

Sammanfattningsvis hyfsade konditioner och kul att få lufta contestcallet. Det märks tydligt att de flesta börjar bli vana vid våra 7S, 8S och övriga 2x1 call nu, eftersom de oftast får callet rätt efter första anropet.

Janne, 7S3A (SM3CER)

- - - - - - - - - -

          CQ World-Wide WPX Contest
          May 26-27 2001

    MODE: CW
    CALL: 7S3A
OPERATOR: SM3CER
   CLASS: Single Operator
          Low Power (100 W or less)
          All bands

  Band      QSOs  QSO pts  Prefixes
 160 m:        0        0        0
  80 m:       58      115       14
  40 m:      445     1309      220
  20 m:      362      518      110
  15 m:      418      738      157
  10 m:       41       65       17
Totals:     1324     2745      518

Claimed score: 1.421.910

Rest periods (Single Operator Stations Only)
D1 0310 to 0840
D1 1042 to 1157
D1 1501 to 1531
D1 1607 to 1734
D1 1820 to 1908
D1 1931 to 2328
D2 0327 to 0953
D2 1804 to 1906

OFF time: 20h55
 ON time: 27h05

Station Description: Kenwood TS-950SDX, running 100 W
         Antenna(s): 10/15/20 m - KLM KT-34XA
                           40 m - Cushcraft 40-2CD
                           80 m - Dipole
                          160 m - No antenna
           Software: WriteLog Version 10.25M
   Club Competition: TOEC - Top Of Europe Contesters

This is to certify that in this contest I have operated my
transmitter within the limitations of my license and have
observed fully the rules and regulations of the contest.

Signature: Jan-Eric Rehn     Call: 7S3A (SM3CER)

Jan-Eric Rehn
Lisatået 18
SE-863 32 SUNDSBRUK
SWEDEN

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000