[TOEC] IARU och SK9HQ

Gunnar Widell (ERA) Gunnar.Widell@era.ericsson.se
Thu, 31 May 2001 16:14:44 +0200

Hej,

För ungefär en månad sedan pratade jag med några angående årets IARU och HQ station. Mitt förslag är att försöka köra testen från ett få antal QTH, just för att lättare kunna samordna och flytta multipliers.

Jag har pratat med WKA och DMU och det är möjligt att köra alla band/stationer från SK3W, SK0UX och SK2KW. Eventuellt kan det behövs hjälp nå något band. Att börja med att bestämma dessa QTH'n och senare dela upp banden mellan stationerna, med utgångspunkt från vilka operatörer som finns tillgängliga.

Givetvis går det att ordna plats för de som vill vara med och köra från någon av dessa stationer.

73 de Gunnar, SM3SGP
SK3W Project Manager

(75 element i luften just nu)

-----Original Message-----
From: Torvald Lundberg [mailto:tse@communique.se]
Sent: den 31 maj 2001 13:44
To: Toec
Subject: Re: [TOEC] IARU och SK9HQ

Hej,
Jag var med och körde 20m CW, det var QL men lite ensamt.

Skulle det gå att koppla ihop flera stationer via internet så man kan
vara flera som delar på testen?

(Jag har tillgång till ADSL hemma = uppkopplad dygnet runt)

Tanke:

Nivå 0.5:
  Dela på testen. När en station har kört så han tröttnar
  mailar man över all logginfo till nästa som tar över.
  Skippen kan ju vara rätt olika i olika delar av SM.

Nivå 1:
  Enbart statestik över nätet. Uppdateras Via e-mail när man har tid.
  " Jag har kört 437 QSO och 141 multisar  på 20 meter CW"...

Nivå 2:
  Alla stationerr som kör samma band kopplas ihop via nätet så
  att man kan sända spots till varandra.

Nivå 3:
  Multi - Multi över nätet, En runner som kan växla mellan olika QTH
  efter överenskommelse, flera S&P som dammsuger bandet.
  Man behöver åtminstone ha en aktuell lista på vilka stationer som är körda.
  Det får man automatiskt om man kan konfigurera loggprogrammet så att
  det går över nätverk (internet). Man kanske behöver 2 datorer, jag är
  ingen superexpert på nätvärk änn så jag vet inte säkert.

73 de Torvald SM2(ez)T