[TOEC] Konditioner

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Mon, 26 Nov 2001 14:38:39 +0100

Oj vilken run jag hade på söndag!
Tre hela timmar med medelrate över hundra! Det gäller att försöka köra ikapp
när det blir
ett hål i Auroraväggen.

Hade tänkt klå SM5JBN's rekord för SOAB LowPower. Jag la mig mycket tidigt på
fredag
för att försöka få lite sömn i reserv. Kollade banden från ca 20 i tolv (UTC),
det fanns en hel del stationer i gång. Signalerna  speciellt på 80 verkade ha
oroväckande låg nivå.

Började på 40 meter, det var trögt! 9 QSO efter 25 minuter duger inte.
Gick till 20 meter. Här var det bättre fart, fick zon 28 - 9V1 och zon 4 och 5
men det var
lite för trögt. Gick tillbaka 40 meter, signalstyrkerna verkade klart bättre
och det gick att
köra om än lite trögt. Lågeffekt vid dåliga konds är en utmaning. På 40 brukar
man kunna
köra en hel del USA på natten men ingen hörde mig. När jag beamade 330 grader
mot USA var signalerna mycket svaga, om jag vred beamen mot väst blev dom lite
starkare men för svaga för att komma igenom med lågeffekt. Det verkade som om
det enda man hörde var nån reflex ute på Atlanten. 203 QSO på 6 timmar är
uselt, gick ock la mig.

Klockan 10 på morgonen var det bättre, 15 meter hade öppnat mot Europa men det
varade
inte så länge. Vid 13 tiden hördes bara en OH2'a och en UA1'a på 20 och 7S2E
på 15 m.
Konstigt nog fanns det några signaler på 10 meter som dessutom gick att köra.
Bland annat
C4A. Jag gav upp och gick in och åt och slöade framför TV'n i stället.

Vid 19:45 hade banden återhämtat sig något. Fortfarande trögt. En EBK hade
förstås
hjälpt. Vid 04:42 hade jag 568 QSO'n,. sova.

Tillbaka vid rattarna ca 9:15, nu hade 10 vaknat! QSOna tickade fortare än
minuträknaren,
raten var över 160. Som tur är hade man lyssnat på dom stora killarna hur en
pile skall
hanteras. I bland hör man ett rart prefix totalt bli överkört av pile'en. Det
bästa är att bara ge
dom en chans att sända sitt call. Man bör svara även om man bara fått ett par
bokstäver,
annars blir man överkörd.
Ett tips som jag kanske borde hålla tyst om är att om man skall bryta en pile
är det ofta bra
att lägga sig så att man får en låg ton i den andres mottagare. Dock inte så
lågt att man
hamnar utanför passbandet. Det har visat sig fungera utmärkt många gånger för
mig. Det kan
även vara ide att svara med en lite högre CW takt om om alla andra ligger
lågt. De nya
korta contestcall’en är också bra förutom vid dåliga signaler mot dom som
förväntar sig 2
bokstäver till. Kan tänka mig hur dom lyssnar och lyssnar efter det som inte
finns.

Den höga raten höll i sig ca 3 timmar då var medelraten över 100 per timme
Superkul!!!
Sen blev den mer som vanligt fast fortfarande snabbare än minutvisaren i
ytterligare 4
timmar.

Söndag kväll hade kondsen nästan återhämtat sig. Det gick att köra över polen
om än med
svårighet. 160 vaknade aldrig riktigt men fick i alla fall 151 QSO på 80.

Vid 21:31 hördes första signalen från USA på 40 meter och han var starkast med
beamen
pekande rätt riktning mot 300 grader så nu borde det gå. N2RM som låg ganska
trångt vid
7039 kHz och ropade utan att verka få svar. Hade tydligen öronen öppna för han
reagerade
direkt med ett ? när jag slängde ut mitt call. Under några omfrågningar hörde
jag hur
signalstyrkan ökade, han vred antagligen på beamen och vi fick igenom QSO't.
Jättekul!
Jag tror att brusnivån var ganska låg i USA då eftersom det antagligen
fortfarande var ljust
där.

Det finns en hel del krokodiler på banden, stor käft men inga öron. Dom kan
vara S9+ utan
att höra nånting.

Slutnota:

Om det alltid var bra konditioner, ingen PCA, ingen Aurora, ingen QSB och inga
störningar så vore det inte lika intressant. Då kunde man lika görna ligga på
internet.
I år får vi tävla om annat. Ven hade högsta rate'en Jag hade 113.

Som sagt jag hade tänkt slå SM5JBM's rekord på 1468 QSO'n, 89 Zoner, 321
"länder"
men det gick inte riktigt. Jag tangerade hans QSO antal men antalet zoner och
länder var
uselt. Jag skyller dom dåliga konditionerna på detta. Jag hade knappt 70% av
hans poäng.

Pratade med SM2KAL han verkade ha haft ändå sämre konds än mig.

    Contest Dates : 24-Nov-01, 25-Nov-01

    Callsign Used : SM2T
         Operator : SM2EZT

         Category : soab LP

 Default Exchange : 599 14

             Name : Torvald Lundberg
          Address : Tapperv„gen 12
   City/State/Zip : Se-945 33  Rosvik
          Country : Sweden

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries   Zones

  160CW       32          32         33        19         4
   80CW      151         151        168        36         5
   40CW      311         310        401        62        14
   20CW      243         242        494        61        24
   15CW      328         328        487        77        21
   10CW      405         405        578        59        20

 Totals     1470        1468       2161       314        88

    Final Score = 868722 points.

Rig:
 IC756 + IC751
Antenner: