[TOEC] SOLAKTIVITET

Mikael Westerlund sm3jla@algonet.se
Mon, 26 Nov 2001 23:22:32 +0100

" Vem kan man lita på "

Jag har kollat lite bakåt på soldata och vad jag kan förstå så borde det inte ha blivit så mycke
norrsken som det trots allt blev under helgen.

Utbrotten som låg bakom auroran var klassat som mediumstyrka.

  22-Nov-2001      2036Z      M3.8
  22-Nov-2001      1708Z      M1.2

>A shock arrival is expected early on 24 November, in association
> with the CME activity described in section 1A above. Geomagnetic field
> activity is expected to increase on that date, with isolated minor storm
> periods possible.

Vilket enligt " experterna " ska kunna bringa K index upp till 4-5 om jag förstått saken rätt.
Det såg med andra ord inte så farligt ut, men vi som överlevde helgen har en helt annan uppfattning.
K index peakade upp till 9 vilket är  det högsta värdet som man graderat skalan i

Som tur var stormen kortvarigt vilket oxo ses på A index ( en siffra på 24 timmars basis )
23 / 11  A index = 13
24/11   A index = 95
25/11   A index = 6

Det var nog tur att prognosen inte såg så dåligt ut ( var den manipulerad tro ? )

Hur många hade satsat seriöst om man iförväg vetat att K index skulle nå upp till 9
och ett A index på 95 mitt under testen ??

/Micke SM3JLA