[TOEC] SAC 2000 och 2001 m m

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Mon, 3 Sep 2001 15:03:38 -0000

Hej!

Jag har alltid lämnat mina protester till SSA:s styrelse, när dom envisats med att lägga sina styrelsemöten någon av SAC-helgerna. Dom testintresserade styrelsemedlemmarna (dom är tyvärr inte många) har då förhindrats att delta i SAC och lämna sitt bidrag i Landskampen (eller rättare sagt Finnkampen). Nu ligger styrelsemötet 8-9 september, så i år slipper dom protester för den saken.

Att SSA bestämt att lägga Amatörradions Dag den 22 september behöver nödvändigtvis inte betyda nackdelar för SAC. Det beror naturligtvis på hur respektive klubb lägger upp sitt program. Är man smart så låter man SAC SSB ingå i en del av arrangemanget och visar hur en tävling på amatörradio går till. Man ser också till att klubben satt ihop ett gäng intresserade som fortsätter köra SAC fullt ut alla 24 timmarna, även sedan de stora folkmassorna lämnat den lokal man håller till i.

I fjol närmade vi oss OH poängmässigt, dock inte så mycket de preliminära slutresultaten visade. De 6 diskvalificerade OH-stationerna bereddes möjlighet att rätta till sina felaktiga loggar och 4 av dom lyckades med det, en av dom med hjälp av K1EA i egen hög person... I och med det så drog OH ifrån rejält poängmässigt. De 2 loggar som inte rättades till har använts som Checkloggar, bara för att de motstationer de körde skulle slippa poängavdrag.

Jag drog fram de DEFINITIVA slutresultaten i lördags natt, den 1 september, och håller nu på med att göra om resultatlistorna. Jag räknar med att kunna presentera dom på TOEC-reflektorn om ett par dagar.

Men - vi har närmat oss OH poängmässigt i alla fall och skulle alla SM-stationer som körde SAC i fjol ha skickat in sina loggar, så hade skillnaden blivit betydligt mindre!

Jag gjorde en snabbkoll i loggrättningsprogrammet och hittade 24 SM-signaler på SSB och 12 SM-signaler på CW som inte skickade in sina loggar. QSO:na i dessa loggar varierade mellan 10-366 QSO (jag letade bara efter loggar med mer än 10 QSO). Jag behöver inte göra någon lista på signalerna - ni vet själva vilka ni är... :-)

Så fr o m detta år - SKICKA IN DIN LOG OAVSETT ANTAL QSO!!!
Skriv INTE "Checklog" bara för att du tycker poängsumman är för liten - då räknas inga poäng i Landskampen!

Varje log är guld värd!

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000