[TOEC] Low-power-klass!

Christer Renström chrille2ujw@hotmail.com
Mon, 17 Sep 2001 16:36:55

Hej!

Erfaren contester är jag inte, men jag vill gärna komma med ett inlägg.
Jag håller med SM2KAL angående saknaden av en LP-klass för multistationer.
Jag tror att det skulle bli fler som skulle delta i testerna om denna fanns.
Skälet till att man ställer upp i en tävling (för mig i alla fall) är ju att
tävla mot andra på samma villkor med möjlighet att slåss om segern.

Självklart ställs de största kraven på operatörens skicklighet, men nog är
det så att utrustningen spelar en stor roll också. Med en LP-klass kan man
ha en chans med blygsam utrustning, t.ex. dipol + 100W. De flesta har varken
råd eller möjlighet att sätta upp stora antennmaster, monobandare eller
4-squares. De flesta har inte råd att köpa ett slutsteg ens (i alla fall
inte jag, ej heller de flesta jag känner).

Denna klass borde införas i alla tester där den saknas (t.ex. SAC, MT), så
att alla kan ha en chans att vinna den klass de ställer upp i. Därmed borde
det sen bero mer på operatörernas skicklighet vem som vinner, och inte på
hur stora deras plånböcker är.

Det här är ju bara min blygsamma åsikt, men hur man än vänder och vrider på
det så tror jag nog det ligger lite sanning i det.

73´s de SM2UJW/ Chrille