[TOEC] SAC 2001 de SM2(ez)T

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Mon, 17 Sep 2001 23:51:57 +0200

Hej,
Sac'en är halvöver, och jag blev spöad igen fast jag gjorde min bästa
SAC nånsin.
Man får gratulera AJV för en ruskig insats! 1502 QSO lär inte ens mitt
hårdrättande
program kunna fixa.

Jätte kul test speciellt från början. Försökte strula med SO2R men raten
var för
hög för att det skulle vara någon som helst hjälp dessutom har jag
fortfarande inget
CW filter i IC751'an. Först efter 22 tiden gick raten ner men då iddes
jag inte bråka
med andra radion och jag hoppades få till baka den höga "raten". Jag har
inte tagit
mig tid att göra riktiga switchboxar, där man kopplar om antenner och
filter
med en knapptryckning.

Konditionerna var hyfsade på 10 meter i början men inte vad dom hade
varit dagarna
före så jag tyckte inte raten var tillräcklig hög för att tillbringa nån
längre tid där.
Tänkte köra mer på söndag morgon, men det visade sig inte vara några
kond's förän
sista halvtimmen.
Förra året väntade jag för länge med att gå till lågbanden så jag
provade 40 redan vid
15 tiden och det var en viss fart där men lite tidigt men bäst "säkra"
vissa givna multisar
om föken Aurora skulle skymma horisonten.

Efter 22.00Z gick "raten" ner oroväckande lågt! innan låg jag riktigt
bra till jämfört med
förra året. Jag hade då fått ihop 800 QSO och det lutade åt ett riktigt
bra resultat men
raten dök och kom inte över 60 för än näst sista timmen.

La mig på soffan en knapp timme när raten var som lägst för att
förhoppningsvis ha
igen det i koncentration senare.

På söndag var raten ganska låg så jag föraökte flytta multisar mellan
banden speciellt
till 10 meter. I bland lyckades det faktiskt. Räknade ut att en multis
är värd ca 6 vanliga
QSO så en multflyttning ger önskad effekt om den tar mindre än 6
minuter.

Höjdpunkter

Bästa raten 123 Q på en timme
ZS på 80 meter,
Flera VK på 10,15,20,40.
Körde en LY på 15 meter med hjälp av meteorburstar. High speed och
repetera flera ggr.
XE2 på 20 meter.
Många Yenkare kom igenom på alla band utom 80 men där fick jag en VE i
stället.

40 meters Yagin funkade riktigt bra, nu skulle man bara ha en likadan på
80.
Jag hade spänt upp en reflektor för 80 meters dipolen för att
koncentrera effekten söderut,
annars hade jag kanske kört USA även på 80. Jag fick säkert ZS'en där i
stället.

Önskelista:
1: Switchboxar så man enkelt kan koppla om antenner och filter.
2: Mer antenner och högre upp.
3: Få tid att göra min digitalradio klar.
4: ...

Flares:
 16-Sep-2001  0353Z   M5.6
 15-Sep-2001  1559Z   M1.3
 15-Sep-2001  1128Z   M1.5
 14-Sep-2001  2150Z   M3.7

Dessutom, en stark (nästan M) klass C efter 18Z på lördag.

Janne EKM hade rätt det var en flare just före testen. Förresten bra
jobbat Janne både med
plaketterna och testkörandet!

Det skulle vara kul att jämföra resultaten minut för minut i grafisk
form.
QSO, poäng, multisar ...

Funderar på att göra ett enkelt program som kan plocka fram underlaget
ur loggen så att man slipper lämna ut själva loggen utan bara
underlaget.
SM5JBM har gjort ett sådant men men jag bör väl fråga honom om jag
for använda det, eventuellt be honom göra det lite mer användarvänligt.

Att presentera grafik är sen en barnlek.

                                SAC SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 15-Sep-01, 16-Sep-01

    Callsign Used : SM2T
         Operator : SM2EZT

         Category : SOABHP

 Default Exchange : 599 #

             Name : Torvald Lundberg
          Address : Tapperv„gen 12
   City/State/Zip : Se-945 33  Rosvik
          Country : Sweden

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

   80CW      194         194        406        37
   40CW      305         304        671        44
   20CW      433         429       1004        59
   15CW      288         287        689        48
   10CW      109         109        254        35

 Totals     1329        1323       3024       223

    Final Score = 674352 points.