SV: [TOEC] Om månadstesten

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Mon, 17 Sep 2001 23:05:00 -0000

Hej Erkki!

Du vet väl att du är en av mina bästa vänner i C-län!!! (Jag måste smörja
lite och vara hövlig...) :-)

Jag brukar faktiskt försöka vara hövlig mot alla jag kör och trots att jag
normalt brukar finnas bland de översta 10 (kanske översta 5) i
resultatlistan, så brukar jag hinna byta några ord utöver testmeddelandet
med de allra flesta. Ibland tar jag mig också tid att plocka fram min Record
Book och leta fram en församlingsbeteckning åt någon som kör MT för första
gången. Detta kan ju ta bort några minuter från min effektiva testtid, men
det bjuder jag faktiskt på, bara vi får fler som deltar i MT.

Jag tror heller inte du har speciellt mycket att lära för att förbättra dina
resultat i MT. Däremot kan kanske vi i "eliten" lära ut lite tips om hur man
kan förbättra sina egna resultat och i och med det även förbättra ditt och
mitt resultat.

Här är några tips att börja med:

Många som kör MT idag måste t ex lära sig att vara tillgängliga för QSO för
alla andra deltagare under hela testtiden. Vissa deltagare går omkring och
plockar QSO:n planlöst och lägger sig nästan aldrig på en frekvens och ropar
CQ. En sådan station kan vara svår att få QSO med genom egen skicklighet! En
sådan station förlorar dessutom många poäng, genom att dom aldrig själva är
tillgängliga för andra som letar stationer att köra. Dom går hela tiden om
varandra.

Andra lägger sig på en frekvens och ligger där hela tiden tills det är dags
att byta band och då blir det en ny frekvens man ockuperar under resten av
testtiden. Dom släpper nästan aldrig "sin" frekvens och lyssnar efter andra
stationer. En sådan station är det ingen konst att få QSO med för en van
operatör, eftersom dom ligger som fyrar på bandet. Dom förlorar dock själva
några poäng, eftersom dom aldrig får QSO med dom andra som gör likadant.

Ska man förbättra sina resultat i vilken test som helst gäller det alltså
att fördela sin tid mellan att ropa CQ på någon frekvens och att gå runt och
leta andra stationer som ropar CQ. Man kommer aldrig att förbättra sina
resultat om man bara gör det ena.

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000