[TOEC] SMØW M/S SAC SSB

Teemu S Korhonen Teemu S Korhonen" <hamradio@svessa.se
Sun, 23 Sep 2001 17:25:48 +0200

"Kort resumé från SAC SSB"

Veckan innan skedde prepareringar antenner sattes upp i ren desperation i
vanlig ordning, hmm fattar inte varför  man alltid lämnar det till sista
veckan? I alla fall så skulle vi fixa datorerna och koppla riggar och
slutsteg redan på fredan, det gjorde vi och allt var grönt. Till och med
voicekeyern ville fungera utan jävulskap.

Innan vi skulle åka tänkte vi köra lite jänkkare på 10m eftersom
konditionerna var hyfsade, antennen var mot japan och när vi skulle rotera
visade sig Murphy för första gången! Hela jäkla rotorboxen small, 110dB
dämpning i örona... blir bra till 40 m tänkte jag. Detta är ingen vanlig
rotorbox utan ett stort åbäke som styr alla rotorer med en FET transformator
som väger alderles för mycket. Vi lyckades aldrig hitta felet så hela testen
har körts utan att kunna rotera antennerna !

Hem åkte vi ledsna på fredag kväll men beslutade oss för att köra i alla
fall. Vi anländer på lördag morgon vid 10bläcket för att starta allt och
sätta upp ett nytt sloper system på 80. På 3750 ligger OH0B (OH2BH) och
OH2BH (OH2JTE) och testar voicekeyern och jag hjälper också till lite och
tänkte kolla min modulation på samma gång. Jag drar igång slutsteget och ska
ropa då Brrrrrrrrruuuuuuuummmmmm SM0Wbruuummmmm kul vi börjar riva i
audiokableget men hur vi än försöker jorda och grejja så funkar det inte !
Kl 13.30 kommer vi på problemet Slutsteget är inte kopplar på samma fas
vilket innebär en dålig jordförbindelse. Vi byter vägguttag och direkt
försvinner brummet. Med svett i pannan och klump i halsen att äntligen
grejjerna funkar ställs det sista in i N6TR och kl 12.01z flyr det första
Cqt iväg på 10 mtr och japsarna dånar in !

Jag kör ca 2 h då Micke tar över och jag ska fixa slopersystemet, 3 ggr upp
och ner i 36m masten krävs innan jag får allt att funka SWR 1:1 på 3 slopers
en i nw en i s och en i ne. Och visst gav det utdelning, ca 50 W stn, 8
VKstn ,3 ZL stn och div på 80 jappsar också såklart !

I början flyter det på bra... inga europeer ?? bara dx efter dx. Så
fortsätter hela testen och vi utbrister glädjerop då vi tidigt på
söndamorronen hör att vi kört förbi OH2BH ! Vi tror inte det är sant......

Jo det skulle jag säga, janne EKM är en jäkel på att finnas överallt, jag
tycke att var jag än lyssna med multippel statione så hördes 7S2W, och denna
gång janne hade du ett jäkla backscatter !

Här är i alla fall resultatet:

SAC SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 22-Sep-01, 23-Sep-01

      Callsign Used : SM0W
                Station : SK0UX
            Operators : SM0WKA, SM4THN

             Category : MultiSingle HP

 Default Exchange : 59 + serial

                  Name : Teemu S Korhonen
              Address : Prastgardsvagen 88
      City/State/Zip : SE-147 40 Tumba
              Country : Sweden

        Team/Club : TOEC

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

   80SSB     140         140        291        38
   40SSB     294         294        718        46
   20SSB     639         639       1624        64
   15SSB     422         422       1100        59
   10SSB     353         353        988        60

 Totals     1848        1848       4721       267

    Final Score = 1260507 points.

Soapbox

TX: FT1000MP + TS 850
PA: Collins 30S-1

 I have observed all competition rules as well as all regulations
established
 for amateur radio in my country.  My report is correct and true to the best
 of my knowledge.  I agree to be bound by the decisions of the Awards
Committee.

 Date ______________   Signed _____________________________  Call
___________

S M Ø W K A - S M Ø W