[TOEC] HV-trafo

Einar Persson sm3mxr@swipnet.se
Wed, 24 Apr 2002 19:23:00 +0200

Hej Len
Jag provade den för något år sedan.
Enligt min bedömning är det bara skräp, utom möjligen i yttersta nödfall.
Jag har letat efter noteringarna sen mitt test, man kan förstås inte hitta
dom, så jag får
ta det jag kommer ihåg ur "ramminnet".

Jag kopplade upp med brygglikriktare, 25µF, ingen drossel. HV i vila runt
3,3kV.
Med "begränsarna" kvar sjönk HV till runt 1,6kV när jag drog 500mA ur agget.
(redan med bara biasström 50mA, försvann flera hundra volt)
Med begränsarna urslagna blev den något bättre. Omkring 2kV vid 500mA.
Sekundärresistansen är hög, ~115ohm så det är nog ungfär vad man kan vänta
sig.
Till detta kommer att transformatorn blev mycket varm av att bara stå med
spänning
på den.

Hoppas jag avskräckt dig! (Annars får du köpa min billigt! : -)

73 // Einar