[TOEC] VIRUS igen,,,

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Tue, 30 Apr 2002 01:06:53 -0000

Hej!

Det blev lite fel på ett ställe p g a "kopiera och
klistra in"-trassel...

Så här skulle det vara:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Date: Mon, 29 Apr 2002 10:44:57 +0200 (CEST)
From: postmaster <postmaster@contesting.com>
To: sm3cer@contesting.com
Subject:  Returned mail--"so cool a flash,enjoy it"

The following mail can't be sent to kc4elo-sc@home.com:

From: sm3cer@contesting.com
To: kc4elo-sc@home.com
Subject: so cool a flash,enjoy it
The file is the original mail

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Meddelandet kom från Postmaster hos contesting.com
(med automatik). Det ser alltså ut som om jag skickat
ett mail från min contesting.com-adress till KC4ELO,
vilket jag definitivt INTE gjort. Mailet har inte ens
skickats från min dator, utan från någon annans dator.

Viruset i den smittade datorn letar upp en slumpmässig
adress i mailprogrammets (MS Outlook Express förmodligen)
adressbok, som sedan används som avsändare. Troligen skickas
mailet till en annan slumpmässigt vald adress i samma
adressbok. Hur ofta det sker vet jag inte, men det verkar
spruta ut virus frän höger och vänster i en oändlig ström.

Direkt man klickar på mailet för att se innehållet, så
poppar en dialogruta upp, där man förväntas endera öppna
bifogade filer eller spara dem. Oftast innehåller mailet
två bifogade filer - den första med i stort sett vilken
ändelse som helst som är "körbar" och den andra filen
brukar vara en HTML-fil.

Klicka direkt på "Avbryt" och radera mailet omedelbart.
Gå sedan till mappen "Borttaget" och radera mailet även
där. När man är i "Inkorgen" och vill radera ett mail
permanent kan man också först ha mailet markerat, sedan
håller man ner "Shift" samtidigt som man klickar på
"Delete". Då kommer en dialogruta upp som frågar om man
verkligen vill ta bort mailet definitivt och där klickar
man naturligtvis på "Ja". Om man gör så, slipper man gå
omvägen över "Borttaget" och ta bort mailet en gång till.
(Dessa tips gäller MS Outlook Express).

Norton AntiVirus verkar inte reagera på att det är ett
virussmittat mail som kommer, så man får själv vara mycket
uppmärksam på att man inte spar ner obeställda bifogade
filer i ett mail och framför allt ger 17 i att exekvera
(köra) det bifogade programmet.

Det som är allra värsta med detta virus är att mailen ibland
ser ut att komma från ens bästa kompis och då kan man ju
luras att tro att allt är OK. Men det är ju faktiskt det
som är meningen. De som är lättlurade och/eller godtrogna
faller gärna i den fällan och det är därför detta virus
sprids så snabbt och i så stora mängder.

Så återigen - VAR VAKSAMMA och KOLLA ERA DATORER!

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002