[TOEC] 8S5W i ARRL 28

Dan Hultgren sm5imo@swipnet.se
Mon, 16 Dec 2002 19:33:02 +0100

                              ARRL 10 SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 14-Dec-02, 15-Dec-02

    Callsign Used : 8S5W
         Operator : SM5IMO

         Category : Single op Mixed

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults   Countries

   10CW      813         803       3216      44        83
   10SSB     391         391        782      34        82

 Totals     1204        1194       3998      78       165

    Final Score = 971514 points.

Rig: Ten-Tec Omni V + Alpha 76PA

Ant: 3el yagi @ 18m

Med tanke på hur darrigt 10 meter har varit den senaste tiden hade jag i min
vildaste fantasi aldrig trott att det skulle gå att köra 1200 QSO. Men se, bandet överträffade
sig själv och bjöd på bra öppningar. Under lördag var det låga signalstyrkor, men bandet var öppet
och en del dx hamnade i loggen. Det var en hel del skewed path, tex var en del jänkare
starkast när man beamade 270 grader. Under vissa tider var det mycket snabb QSB (mellan s7 till oläsbart)
på europeer, så kanske var det meteorreflektioner  När bandet började stänga kl 17 så gick
jag qrt vilket skulle visa sig vara ett misstag för senare öppnade bandet igen mot USA och det gick fint
att köra västkusten då. Söndagen bjöd på bättre signalstyrkor och mer normala konditioner. Signalstyrkorna
var bättre och det var dom normala beamriktningarna som gällde. Bandet stängde kl 17.30 hos mig och jag
lyckades på sluttampen att köra en station från Kalifornien! Då var det inte utan att man lutade sig tillbaka i stolen
och tyckte att nu var dagsverket gjort.

Noterbart var aktiviteten på cw. När bandet var som bäst öppet mot USA var det fullt med
stationer ända upp till 28200! Det kanske är önsketänkande men nog tyckte jag att
störningarna från intruders var mindre än normalt. Det är bra att vi kan bita ifrån oss ibland,
och visa vilka som bandet tillhör!

När man kör från en mindre station är det svårt att hålla pilen så det blev en hel del s&p. Lyckades
hyggligt med multipliers men missade en del stater på SSB. DXCC hade definitivt gått att köra
ihop både på ssb och cw om man lagt manken till.

En del SM hördes i farten, och bäst gick det nog för Rainer/7S2E som verkade ha lilla julafton
med fina piler på cw. Synd att man inte åkte till SK3W och körde men det har sin tjusning
att köra med lite enklare grejor också.

Jag körde testen förra året (1800 QSO) och visst var condsen bättre då så man märker att den här solfläckscykeln
har gjort sitt bästa nu. Vi får se hur det blir nästa år. Att köra den här testen med låga solfläckstal är något
för självplågare.

73 de Danne/IMO.