[TOEC] Re: [TOEC] Headset, vilket då?

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Mon, 7 Jan 2002 22:06:43 +0100

Hej Jocke!
Jag kör med Heil Pro 4 som jag tycker funkar bra.

Fördelar:
+ Sluter tätt om öronen, man slipper lokala QRM
+ Bra mikrofonbom som är lätt att ställa in
+ Bra mikrofonelement

Nackdelar:
- Sluter tätt om öronen, efter 48 timmar kan headsetet bli
  olidligt svettigt och ibland klämmer det om öronen och
  det gör ont i längden. Men för det mesta funkar det OK
- Dyrt

Mer info: http://www.heilsound.com/ProSet.htm

Jag har också kört med ett hembyggt headset som jag tillverkade
av ett par vanliga stereolurar. Jag fäste en styv koppartråd på skalmen
och använde denna som bom. Längst ute på bommen hängde jag ett
litet elektretelement från Clas i sjön. Funkade rätt bra i all sin enkelhet.
Det finns en detaljerad beskrivning i QTC nr 4 1994 sid 51.

Ett intressant alternativ är att prova något av alla de headset som
finns för anslutning till dator som numera finns på marknaden.
Är det någon som testat? Vill man trots allt ha Heil-soundet kan
man köpa mikrofonkapslar separat.

73 de Ingemar, SM5AJV / 8S5A