SV: [TOEC] MT 7

Info Marjavaara Resor AB Info Marjavaara Resor AB" <info@marjavaara.se
Tue, 16 Jul 2002 14:39:04 +0200

----- Ursprungligt meddelande -----
Från: Rune Wande <cop@ebox.tninet.se>
Till: len svangard <sm3vdx@hotmail.com>; <info@marjavaara.se>; <toec@contesting.com>
Skickat: den 15 juli 2002 15:40
Ämne: SV: [TOEC] MT 7

> Lyckades dock inte klämma alla OJ signaler. Missade fyra
> men hörde dock två av de fyra. Tyvärr var de just då S&P så jag
> fick ingen chans  att ropa dem.
> Kul läsa om WRTC på deras hemsida men jag hoppas att våra
> grabbar, SM3CER, SM3DMP, SM3EVR, SM3SGP och SM5IMO
> berättar utförligt här på TOEC om vad de varit med om!

Tänkte avstå helt och hållet från denna testen, utöver några qso med OJ stationerna. Ändå så kunde jag inte låta bli. Speciellt, när man fick ett tillfälle att trampa ner i fötterna de vanligen stora och starka stationer... :)
Det mest minnesvärda inträffade på 80m då en JY9 stn ropade CQ på 3507. Han verkade vara stendöv, t.ex. OI2HQ fick inget svar trots många ivriga försök... Torde vara onödigt säga, att jag fick honom på första ropet, hi.  Fick även  "starkaste i Europa"  betyget från en DX.
Det var faktiskt kul att köra då konditionen var lite si och så. Körde knappt 200 qso både 80m och 40m. Alltsammans ca 550 qso, men några poäng / multis har jag inte räknad.
15M var jättekul ett tag på söndag förmiddag, OJ satationerna kom in S9+  Trodde att det var pirater, men eftersom de var flera så måste väl tro att de var äkta. Annars tycker jag att det var otroligt stora skillnader på signalnivåer även om OJ stationerna låg i samma område och hade samma typ av antenner, osv. På 80m var största signalstyrkeskillnader ca 20 dB!!! Helt oacceptabelt...  snacka om lika förutsättningar!

73 / Erkki SM5NBE