[TOEC] N1MM och SAC

Dan Hultgren sm5imo@swipnet.se
Wed, 31 Jul 2002 19:55:20 +0200

Jodå, EKM kan sin finska. Det finns stöd för SAC i N1MM logger.

N1MM logger är ett intressant projekt där man tar för fram ett contestprogram i Windowsmiljö. Programmet befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede och här ännu inte nått samma funktionsrikedom som etablerade program som CT, TR, Writelog etc.

Jag testade programmet (ver 1.433) för SAC och det loggar ok och räknar QSO-poäng korrekt men har problem med multiplierhanteringen då det räknar varje QSO som en multiplier oaktat om man kört landet tidigare eller ej. Detta är säkert något som kommer att fixas i någon kommande release.

En allvarlig brist för närvarande är att man inte har koll på vilka band man kört en station eller multiplier. Detta tycker jag är ett måste i ett contestprogram.

Detta program har en stor potential och kan bli en riktig hit, men det är inte där ännu. Mer information finns på hemsidan http://pages.cthome.net/n1mm/

Jag återkommer med en rapport från WRTC-äventyret inom kort. Vi slickar såren fortfarande......

73 de Danne/IMO.