[TOEC] Vanity calls i SM?

Mats Persson Mats.Persson@wfp.org
Mon, 13 May 2002 09:16:32 +0400

Hej,

Jag bor i Uganda jobbar i Dubai. vill ha ett contest call som alla andra
svenskar men vill inte boka upp ett SM7 call som kan användas av någon
annan så jag har SM8Z minst under 5 år.

Alltså ett call jag kan använda istället för tex KH8/SM7PKK under en
DX-pedition i de fall jag kan inte få en riktig signal,.. vilket mer och
mer är fallet med CEPT tex.

Är det något fel med det? vi har ju SM9, SD call och en hel hög andra som
delas ut då och då.

Jag tyckte det var riktigt smart att använda SM8 som det var tänkt för
Svenska operationer utanför Svenskt territorium... Det var väl därför vi
hade 7S8AAA i Antarktis.  SM8 callen lyder under samma regler som de andra
contest callen men kan inte användas inom Sveriges gränser, det finns några
specifika regler utöver de vanliga för användingen av SM8 callen som
reglerar detta.

Om någon däremot börjar använda SM8 hemma i Sverige då är det dags att
börja jaga upp sig ; - )

73 de Mats

5X1Z/SM8Z/SM7PKK...    har inte använt SM8Z ännu men det lär komma på en
DX-pedition förr eller senare.

P.S en operation med SM8 call skall godkännas av SSA innan den startar så
att det inte är något tvivel om giltigheten.