[TOEC] Linjära samband

SM3WMV Mikael sm3wmv@hotmail.com
Fri, 17 May 2002 14:26:51 +0000

Hejsan!

Jag fick höra en rolig sak på en föreläsning i Matematisk statistik. Vet ni
att det finns ett linjärt samband mellan människor med mentala defekter och
de som har radiolicense enligt en undersökning i England mellan 1924-1937.
Och "säkerheten" för detta linjära samband är 99%. Detta behöver dock inte
betyda något. Våran föreläsare gav det som exempel på sk.
nonsenskorrelation. Alltså att bara för att det finns ett linjärt samband
mellan de två olika sakerna, behöver det absolut inte betyda att bara för
man är radioamatör så ökar det benägenheten att bli/vara psykiskt sjuk.
Det var dock lite interressant att det var så bra säkerhet på det =)

Jag har just etsat kretkortet för en seriell avkodare (och relädrivare) som
jag ska använda för att switcha antenner. Avkodaren har 28 utgångar som går
att aktivera precis hur jag vill. Genom att skicka t.ex. 5 till avkodaren
tittar den efter om reläet är aktiverat, är det inte det aktiverar den det
osv. Allt styrs med ett windows program jag gjort, som även stöder riktning
av t.ex. en 4square (som switchas med reläer).

Någon som vet varför inte sånt här går att köpa? Jag har då iaf inte sett
det!

73 // Micke (SM3WMV // SM3W)

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com