[TOEC] WPX CW 8S5A

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Mon, 27 May 2002 20:47:11 +0200

    Callsign Used : 8S5A
    Operator: SM5AJV
    Class: SOAB/HP/TS

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes

   80CW      188         188        406       28
   40CW      364         364        871       99
   20CW      808         808       1756      341
   15CW     1020        1020       2069      271
   10CW      241         241        308       45

 Totals     2621        2621       5410      784

    Final Score = 4241440 points.

Station A:
Rig: FT1000MP + L4B
Ant: 10/15/20 Classic 33, 40/80 inv V

Station B:
Rig: TS-450 + Clipperton L
Ant: 18 AVT

Diverse:
TRLOG, hembyggda TX/RX-filter, hembyggd SO2R-box.

KOMMENTARER:
Målet var att slå AB TS-rekordet med HP. Men det visade sig att
även DMU:s rekord passerades med råge. Får se hur mycket
log-checkarna kommer att dra bort. Några motstationer hävdade
att jag hade callet ZS5A, men vad jag kunde se på DX-summit så
hade jag i varje fall inte blivit fel-spottad (ny-svenska).

Det var annorlunda konditioner, 10 öppnade aldrig riktigt,
körde en enda NA där med antennen i sydväst. Jag saknade
också JA-stationer. Totalt körde jag 165 JA att jämföra
med 627 USA. 1513 europeer kördes och merparten är
OK- och DL-stationer i vanlig ordning.

Det var skoj att återigen få öva lite SO2R. På 2:a radion
använder jag endast en gammal 18AVT-vertikal som är surrad vid ett
träd. Men det funkar rätt bra ändå att ligga och jaga multisar.
Dock finns det förbättringspotential insåg jag när jag blev "brädad"
i en pile av SM0GNS som körde QRP med en R7000 på hustaket.

Jag hade inte alls planerat när jag skulle sova utan det fick bli som det
blev. Under helgen agerade jag också "stugvärd" åt min bror som var
på besök, så jag passade in vilopassen till hans goda middagar i form
av grillspett med klyftpotatis m.m. Det är annat är en micrad Gorby pirog
vid riggen.

Totalt hade jag en "off-tid" på 12 timmar drygt. Dock sov jag endast
6 timmar av dessa. Så jag var lite hängig de sista två timmarn av testen.
Bland annat kunde jag konstatera att jag inte alls kunde ta emot förkortade
siffror av typen ATAN (1019), trots att jag vet att TRLOG fixar att
göra översättningen. Jag fick fråga om minst fem gånger innan jag mer
eller mindre gav upp och petade dit en gissning i loggen. Jag började
fundera på om jag snart skulle få hallucinationer så som IMO tidigare
vittnat om från 48-timmars tester. Men en snabb tur till köket och
kaffebryggaren gjorde att jag piggade på mig.

Följande svenskar blev körda:
7S3J         SK5EW        SM2T         SM3R         SM6BSK
8S6A         SK6D         SM3AVW       SM4CFL       SM6X
SI9AM        SM1B         SM3C         SM5DQ        SM7BVO
SK3W         SM2LIY       SM3OSM       SM5G         SM7EH
Samt SV9/SM2EKM och Thomas, HZ1AB.

73 de Ingemar