[TOEC] CQWW CW 2002 - 8S5A

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Tue, 26 Nov 2002 22:45:01 +0100

    Callsign Used : 8S5A
         Operator : SM5AJV
         Category : SOAB HP
    Operation time: 42

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries   Zones

  160CW       41          41         42        32         5
   80CW      401         401        466        62        11
   40CW      771         762       1282        89        27
   20CW      669         665       1201        84        25
   15CW      527         526       1013        97        28
   10CW      574         570       1249        93        26

 Totals     2983        2965       5253       457       122

    Final Score = 3041487 points.

                  160    80    40    20    15    10    30    17    12    ALL
                   ---    --    --    --    --    --    --    --    --    --
-
  USA calls   =      0     9   131   138   100   238     0     0     0
616
  VE calls    =      0     1     9    10     6     9     0     0     0
35
  N.A. calls  =      0     0    11     7    10    11     0     0     0
39
  S.A. calls  =      0     1    13    11    15    23     0     0     0
63
  Euro calls  =     40   365   500   395   280   229     0     0     0
1809
  Afrc calls  =      0     5     9     9    12    12     0     0     0
47
  Asia calls  =      1    20    60    38    58    43     0     0     0
220
  JA calls    =      0     0    27    56    42     2     0     0     0
127
  Ocen calls  =      0     0     2     1     3     3     0     0     0
9

  Total calls =     41   401   762   665   526   570     0     0     0
2965

STATION 1
Rig: FT1000MP + L4B
Ant: 80-dipol, 40-EF240S, 20/15/10-C3

STATION 2
Rig: TS-450S + ClippertonL
Ant: 160-ELD, 80-dipol, 40-dipol, 20/15/10-18AVT

ÖVRIGT
Sw: TRLOG
Filter: Hembyggda W3NQN single band filter
SO2R:   Hembyggd box för omkoppling av nyckling och audio
Catering     Mackor, pizzabit, Stinas kyckling, köttbullar, frukt,
av svärfar:  juice, the, kaffe, vatten (26-30C i shacket)

KOMMENTARER
Målet var att försöka köra 3000 QSO och kanske putsa IMO:s rekord.
Antalet QSO hamnade på 2985 och om rekordet blir putsat är upp till
loggrättningen.

Att konditionerna blev allt sämre under veckan, med en stor dip
på fredagen gjorde att förväntningarna inte var på topp. Men när
väl testen började så verkade det som om banden repat sig någorlunda.

20 meter funkade aldrig speciellt bra under lördagen. När jag
återvände till riggen efter 6 timmars sömn så hade jag bara
kört ett 100-tal QSO på 20, så en stor del av söndagen
ägnades åt att försöka få till både QSO-antal och multipliers.

På söndagskvällen stängde 20m i något norrskensliknande surr och jag
gick till 40 meter. Där var det rätt trögt till en början men sen
släppte norrskenet och hela bandet öppnade mot alla håll samtidigt.
Jag har aldrig tidigare hört så många starka JA. Trots att min nya
2-el förkortade yagi för 40 inte har något F/B att skryta med så
verkar det åtminstone finnas gain.

När det gäller multipliers ser jag i efterhand att jag missade
massor. Men körde ändå betydligt fler multisar än förra året.
Packetgenerade dx-piler var ibland fruktansvärda. VP5V med
flera måste haft ett "helvete". Att komma igenom med 8S5A
var inte alltid det lättaste under S&P-passen. Vid några
tillfälle gav jag helt sonika upp när jag för femtielfte
gången försökte övertyga motstationen om jag inte
har callet OIS5A eller OI5SA eller ZS5A...

Att återigen köra SO2R var väldigt skoj. Den här gången blev det
259 QSO körda på station 2. Det går allt bättre att lyssna på
två mottagare samtidigt, även om det blir mental kortslutning när
man försöker ta två call samtidigt. Vid några tillfällen provade
jag s.k. dual-CQ, d.v.s man ropar CW omväxlande på station 1 och 2
tills man får svar. Det funkar förstås bara när raten är låg,
förmodligen ett okänt begrepp på "superstationer" som t.ex. SK3W :-)
För att klara QRM mellan de två stationerna använder jag fasta
filter vilket är lite krångligt när man vill göra ett bandbyte.
Detta gör i sin tur att jag drar mig för att göra snabba utflykter
till andra band. Så jag missade bland annat stor del av öppningen
mot NA efter norrskenet på söndagskvällen.  Får se om jag kan bygga
ihop några automatisk styrda filter framöver.

73 de Ingemar, SM5AJV