[TOEC] Om Wibe masten...

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Mon, 7 Oct 2002 20:39:39 +0200

Hej!
Här kommer mina två ören...

Jag har en sådan mast som du nämner, med 3 sektioner totalt 18 meter.
Min har stag i två plan enligt de rekommendationer som finns både
i papper från Wibe och försvaret.

För ett tag sedan monterade jag en förkortade 2 el för 40 i toppen
av masten på ett maströr som är ca 2 meter. Det jag märkte är att
själva masten inte är speciellt styv. Den uppvisar viss torosion när
man vrider antennen samt det "gungar" i masten när man klättrar.
Jag skall upp med en C3 också, så får se om gungandet består eller
förändras. Nästa mast, om det blir någon, blir med all säkert något
som är kraftigare.

Eftersom TH6DXX är en tyngre antenn så gissar jag att de ytterligare
1000 kronorna är väl investerade pengar. Å andra sidan kommer du
att få det trångt att få upp ytterligare antenner. Om du har
icke-resonanta stag så är det nog inga problem....

73 de Ingemar, SM5AJV

----- Original Message -----
From: "Info Marjavaara Resor AB" <info@marjavaara.se>
To: <toec@contesting.com>
Sent: Monday, October 07, 2002 6:58 PM
Subject: [TOEC] Om Wibe masten...

Hejsan,
har en klenare modell av fackverksmast, Wibe modell 288 tror jag (28cm
sida)...
Frågan är, vågar man ha 3 delar (18m) med stagning bara i ett ställe, dvs.
14m höjd?
Masten blir roterande och skall ha en TH6DXX i toppen plus diverse andra
antenner på lägre höjder. Staglineankaren ligger ca 12m avstånd från masten.
Stagar man i två ställen, så förlorar man ju förutom de 1000 spänn som
staglinelager kostar att tillverka, även utrymme för andra antenner...
Vad skall man göra, säg ni som är klokare!

73 Erkki/SM5NBE

--- StripMime Report -- processed MIME parts ---
multipart/alternative
  text/html
---