[TOEC] SSA-enkät på CCF-reflektorn

Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A" <jan-eric.rehn@telia.com
Thu, 17 Oct 2002 15:06:22 -0000

Hej!

Nja, så attraktiva är nog inte callen typ 7S3A att
man får speciellt många 001 av stationer som vill ha
ett QSL. Jag märker ingen större skillnad mot när
jag körde som SM3CER.

Det är nog snarare "finskorna" som klämmer...
(Du tyckte du var rolig nu va...?)

Jag kan dra en liknelse:

Ett gäng smågrabbar skulle tävla om att samla in
papper och tidningar för att få in lite extra pengar
till sin klubb. Priserna var fina diplom.

Några av grabbarna smusslade in plåtbitar i sin
tidningspacke. "Kan vi göra så?" frågade en av
grabbarna. "Jo, om vi skriver papper (9999 eller 001)
på plåtbiten, så tror dom att det är papper och så
väger pappersbunten mera och så får vi mera pengar.
Då kanske vi vinner tävlingen och får det där fina
diplomet."

Sens moral:
Endera är man deltagare i en test eller också inte!
Dom få som samlar QSL och nya länder och ger sig in
i leken och självmant lämnar 001 och kanske 002 och
003 deltar ju i testen. Dom som man måste försöka
övertyga om att lämna ett serienummer vet inte vad
som försiggår och deltar inte i testen.

Rättningsprogrammet för SAC kan lätt se om det "fuskats"
med mottaget löpnummer, om en station "som inte är med i
testen" förekommer i fler än en logg. Om löpnumret är
001 på mer än ett QSO, så KAN DET VARA fusk. Har man hittat
på något annat nummer KAN DET VARA fusk. Det är lätt att se,
eftersom en "fiktiv" logg upprättas för alla stationer
som inte skickat in logg. Jag påstår inte att DET ÄR fusk,
men blotta misstanken gör att det inte luktar gott...

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002