[TOEC] Skikten...

Håkan Linderhed hakan.linderhed@nexus.se
Thu, 31 Oct 2002 16:14:54 +0100

Hej Micke

Sen har du ju också programmet YT som följer med ARRL:s
antennbok (finns även i en äldre gratisversion kallad
YTAD som man kan ladda ner t.ex. från
ftp://ftp.funet.fi/pub/ham/antenna/ytad.zip

Med YT kan du knappa in din terrängprofil i en viss
riktning och sedan testa vilka strålningsvinklar du
får för olika antennhöjder. YT har även en "databas"
med genomsnittliga strålningsvinklar för olika frekvenser
och platser på jorden, vilket är vad du är ute efter.
Du har t.ex. data för OZ och OH mot USA, JA, VK etc.
Tyvärr inget för SM, men tror inte värdena för OH ligger
allt för långt ifrån vad du bör ha uppe hos dig.

Du bör ta terrängen runt ditt QTH med i beräkningen
när du bestämmer vilken höjd du ska sätta antennerna
på. Påverkar STORT vilka strålningsvinklar du får.

73, Håkan -JBM