[TOEC] SAC 2002 de SM2(ez)T

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Mon, 23 Sep 2002 10:42:20 +0200

SAC 2002,  SM2(ez)T

Mast och antennuppsättning varje kväll hela veckan och övertid på jobbet
blir man inte direkt utvilad av.
Tog ledigt efter halva dan på fredagen för att sätta upp rotor och
antenner i den nya masten.
Jag hade simulerat fram en 2 elementare för 40 som med hjälp av några
parasitelement också skulle fungera på 20 och 15. Vi fick upp antennen
vertikalt i masten för att kunna bygga ihop den och testa lite innan
uppsättningen på rotorn. Det verkade fungera bra.

Som alltid så tar allting längre tid än man har tillgång till så testen
han börja innan allt var klart. Den "stora" antennen satt i alla fall på
plats innan testen men en fyra för 10 meter visade sig sakna ett element
som måste hämtas. På 20 och 15 hade givetvis resonansen hamnat snett men
ingen tid fanns att rätta till det så det fixades med en gammal mfj
antennavstämningsenhet. (undrar hur många dB som försvann där.)
Aaantennerna satt i alla fall på hyfsad höjd så strålningsvinklarna blev
ganska rätt. Ingen av monobands-stackarna som jag hade tänkt sätta upp
blev klara i tid. Jag hann inte heller få upp någon antenn för 80 meter.
Så 80 meter körde jag på en vertikal antenn med för lite jordtrådar.

På grund av antennarbete tappade jag nästan 2 timmar av bästa
"sändningstid". Dessutom var jag rätt slutkörd av allt antennarbete
innan, så jag sov en dryg timme på natten för att orka.

Annars så var konditionerna riktigt bra för att vara SAC. Jag slog mitt
personliga rekord sen förra året, så jag får nog vara rätt nöjd ändå.

Avlägsen åska sabbade mottagningen en del.

10 meter gick riktigt bra, 252 QSO'n och 48 multisar är rekord för mig.
15 meter gick också väldigt bra, personligt rekord även här.
20 meter gick sämre än förra året kanske pga mindre tid på bandet eller
sämre antenn.
40 meter gick riktigt bra, Den nya antennen fungerade utmärkt, sitter 26
meter upp vilket är ganska idealt för en ensam 2 elementare på 40 meter.
80 meter gick inget vidare pga för dålig antenn.

                                 SAC SUMMARY SHEET

     Contest Dates : 21-Sep-02, 22-Sep-02

     Callsign Used : SM2T
          Operator : SM2EZT

          Category : soabhp

  Default Exchange : 599 #

              Name : Torvald Lundberg
           Address : Tappervägen 12
    City/State/Zip : Se94533 Rosvik
           Country : Sweden

    BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

    80CW      122         122        257        25
    40CW      300         300        700        44
    20CW      378         376        876        45
    15CW      411         409        959        53
    10CW      256         252        581        48

  Totals     1467        1459       3373       215

     Final Score = 725195 points.

Rig:
IC756
Pa Drake L7 (kördes mest på lågeffektläget 600 Watt ut pga svaga
elledningar)

Antenner:
10: 4 element @23m
15: 2 extra element på 40 meters yagin, han inte få det klart.
20: 2 element på 40 meters yagin med resonansen för lågt.
40: 2 element @26m
80: 20 meter vertikal tråd med några jordtrådar på marken.

Nu skall jag försöka hämta mig till SAC SSB, få upp mer antenner och
justera dom som finns.

73
Torvald / SM2(ez)T