[TOEC] SAC SSB - 8S5A

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Sun, 29 Sep 2002 21:02:55 +0200

Hej!
Trots antennpul långt in på testen blev det
lite kört på 40 med den nyuppsatta Yagin.

40 meter är ju ett trångt band och under testen
blev det ännu trängre pga RTTY-stationer som ockuperade
de första 10 kHz av SSB-delen. Dessutom har 40
begåvats med en störsändare som är bredare än en
ladugårdsdörr. Återstod ca 40 kHz att bråka på.

Det blev en del W-stationer körda det var skapliga
konditioner mot W hela morgonen. Vid ett tillfälle
tröttnade jag på att lyssna på två frekvenser samtidigt.
Men då dök det upp ett anonymt "Nort America?" på
frekvensen. Jag trodde mig fatta galoppen och sa
"listening 212" och vips fanns där en W-station att köra.
Detta hände vid något ytterligare tillfälle, då någon
frågade efter min QSX-frekvens. Och ibland hände
det sig att flera stationer uppgav samma QSX varvid allmänt
tumult uppstod. Vad skönt det vore om vi hade ett gemensamt
band. Kanske det kan bli något efter nästa radiokonferens?

73 de Ingemar, SM5AJV / 8S5A

                                SAC SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 28-Sep-02, 29-Sep-02
    Callsign Used : 8S5A
         Operator : SM5AJV

         Category : SO-40 HP

           Op Time: 12h

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

   40SSB     454         450       1007        46

 Totals      454         450       1007        46

    Final Score = 46322 points.

Rig: FT1000MP + L4B
Ant: EF240S + GP