[TOEC] SAC 2002 SSB SM4W

Elmqvist Lars lars@elmqvist.net
Mon, 30 Sep 2002 19:32:21 +0200

Hej
Ja det var en test, även för mig. Jag har inte deltagit i någon så lång test tidigare. Jag var tvungen att sova mellan 0330 och 0600 lokal tid. Det började bli för många misstag i loggen. Jag använde LA0FX program som jag tycker funkade bra, problemen beror enbart på mej, hade inte läst hjälpfilen med alla kommandon före testen, bara provat att logga lite. Problemen kommer när man skall rätta felskrivningar under test, glömmer byta band i loggen, m m.
Sedan tog rösten slut halv tolv lokal tid, när det var 2,5 timmar kvar. Det gick bara inte längre.
Aldrig mer var min reaktion första timmarna efter testen. men nu har jag hunnit kolla tidigare års resultat och då tycker jag att det inte är så dåligt ändå.
Jag kör med en IC751A och en "loop skywire", 83m tråd horisontellt i ungefär fyrkant mellan några träd och jag stämmer av den för alla band. Till det har jag en 3 el tribander som bara sitter på 4,5 m utan rotor, jag får gå ut och rikta om den ibland för hand.
Ett annat problem jag inte löst fast jag känt till det är att bildskärmen lägger ut en brusmatta på ungefär 56 - 58 på 15 och 20 mbanden. Stänger jag av skärmen så blir det så tyst så tyst och jag kan läsa massor av stn.
Det kanske var därför jag inte hörde mer än en sydamerikan, och då på 40m.
Annars brukar PY och LU vara mycket starka om kvällarna.
Med andra ord, det kan bli mycket bättre till nästa år ......

                                 SAC SUMMARY SHEET

     Contest Dates : 28-Sep-02, 29-Sep-02

     Callsign Used : SM4W
     Operators : SM4WGB
     Category : Single / Single, Low power, All band

    BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

    80CW             103               103        212          26
    40CW             115               115        239          30
    20CW             158               158        333          30
    15CW             140               140        334          24
    10CW               39                 39          93          14
  Totals                555                555       1211       124

  Final Score =    150 164 points.

73 de Lars / SM4WGB (SM4W i contest)