[TOEC] SAC SSB 7S5S

SM5CSS-7S5S allan.pettersson@mbox330.swipnet.se
Mon, 30 Sep 2002 23:50:32 +0200

         SCANDINAVIAN ACTIVITY CONTEST 2002-09-28--29 SSB

     Call used: 7S5S

     Operator: Allan Pettersson, SM5CSS
     Address:  Ringvägen 7, SE-740 83 Fjärdhundra, Sweden

     Category: Single Operator / Single TX / Multi Band - High Power

     Band         QSOs     Dupes     Mults  Points

      80          102         0        24     216
      40          146         1        35     299
      20          603        12        56    1464
      15          387         2        55     990
      10          116         2        33     289

     Total:      1354        17       203    3258

     Claimed Score: 661,374

Hej contestvänner!

Jaha, så har man kämpat sig igenom SAC-testen på ssb igen då!

Veckan innan spenderade jag en hel del tid på att realisera min idé om
att köra loggdatorn även som voice-keyer. Jag testade funktionen, med
full effekt på alla band och med alla antenner, mot närboende amatör och
det fungerade helt OK. Minuterna före testens början körde jag ett QSO
bara för att se att allt fortfarande fungerade, men då hade tydligen
Murphy intagit rummet med hull och hår för det fungerade givetvis inte!
När jag ryckte ur kablarna till datorn så gick det att köra igen! Trots
att jag hade försökt testa exakt så som jag senare skulle köra grejerna
i testen, så var det förmodligen HF som lyckade skrypa in på något sätt
nu vid absolut sämsta tidpunkt! Jag tog snabbt beslutet att skippa
fortsatta försök att fixa till problemet och ställde in mig på att
pressa hals och stämband till max i 24 timmar istället!

Väl igång i testen så märkte jag att tangentbordet inte ville riktigt
hänga med ibland, men jag trodde i alla fall att jag fick in allt i
datorn. Nu efteråt har jag upptäckt att fem kontakter saknade siffra i
mottaget serienummer, så nu har man fått övergå till gissningslek också!

Bland positiva saker i denna test tyckte jag var, att det flöt lätt på
något sätt under lördagen, fick en tendens till att nicka till ett par
gånger först mellan 5 och 6 på söndagsmorgonen, finnarna var inte lika
ihärdiga som de brukar, frånsett en station som lade sig rätt över mig
på 14200 och när jag protesterade, för att jag redan hade kört flera
kontakter på denna rena frekvens, så hävde han ur sig att han hade
minsann legat där i tre timmar och det var bara att han nu hade druckit
kaffe, konstig inställning att man tycker att man skall behålla
rättigheten till frekvensen när man tar kaffepaus! Eftersom jag inte
hade varken effektstarka grejer eller voice-keyer så tvingades man ju
snabbt att ge sig!

Dagen innan testen slängde jag upp en Inv-V med centrum på 10 meters
höjd också, bara för att se om man lättare körde exempelvis baltländerna
med denna antenn som förmodligen strålar mest uppåt! Det roliga var, att
någon gång framåt mycket tidig söndagsmorgon så glömde jag
antennomkopplaren kvar i läget för denna simpla antenn på 80 meter och
jag blev uppropad och körd av USA-station! Ibland går det minsann att
köra med vad som helst HI! På annan antenn för 80 meter körde jag fler
USA-stationer än jag någonsin gjort tidigare i SAC, och det var ju kul!

Jag kör fortfarande med mitt gamla EU logg-progam, som jag förmodligen
köpte någon gång under tidigt 90-tal. Jag känner ej till att det finns
något konverteringsprogram till cabrillo för EU, men skulle det finnas
till NA så kanske det passar för EU också, eftersom det är K8CC som
skapat bägge programmen. Berätta gärna om ni vet att det finns till NA!

Eftersom grejerna är gamla, antennerna hänger på trekvart, gubben är
gammal och detta var min 30:de SAC-test på ssb så får väl framtiden
utvisa om detta var sista gången, HI!

73 de Allan SM5CSS - 7S5S