[TOEC] SM3W Contest station

SM3WMV Mikael sm3wmv at hotmail.com
Mon Aug 11 18:06:13 EDT 2003

Hejsan!

Nu pysslar jag med sista stressen innan jag åker upp till Luleå igen om
ungefär en vecka. Jag har pysslat lite på berget i sommar och igår fick jag
upp sista sektionen till masten som ska proppas med 20M yagis. En 3el mono
ligger på backen och förhoppningsvis ska den hissas upp imorgon som riktas
emot Europa. Sedan ska en 4el Cue Dee monobandare få klä toppen av masten
som ska roteras av den G1000SDX rotor som redan är på plats. Jag måste dock
rikta upp översta sektionen med några mellanlägg eftersom den lutar lite åt
ett håll.

Jag har inte hunnit med lika mycket i sommar som jag hoppats (som vanligt
hos en tidsoptimist) men får jag upp monobandarna på 20m och trådantennerna
för 80 och 160m är jag nöjd inför contestsäsongen.

Jag har även införskaffat en TS850S/AT som jag är väldigt nöjd med. Har
provat lite SO2R (utan BPF filter) och det har fungerat bra. Med tanke på
att seperationen mellan trebandaren och 40m vertikalen är 150m kan jag
t.o.m. köra båda radiorna på 15m utan några problem, trots 1kW ut från den
ena. SO2R boxen jag byggde (väldigt lik SO2R Master som WX0B har byggt)
fungerar fint och i EU HF Championship körde jag 260 2nd radio QSO:n och 570
qson totalt på ungefär 9 timmar (skickar dock in checklog eftersom man
endast för göra 10 band changes/hour).

Nu i vinter blir projektet att göra en reläbox som klara SO2R och inför
nästa år är planerna att få upp andra masten (allt förarbete är klart,
endast resning kvar) som ska kläs med 15 och 10m monobandare. Ska även
försöka få till min stackbox till 20m masten. En andra RG17 coax ska även
dras upp på berget för att kunna köra SO2R med antennerna där uppe och inte
bara med de gamla.

Jag har tankat upp tre bilder som jag tagit från masten som visar bilder
över europa hållet, JA och NA...NA ser inte så fint ut men jag hoppas det
kanske fungerar. Det var nog lite zoom på kameran för att berget är inte
riktigt så där nära.

Tänkte informera hur det går ifrån Bäck för jag tyckte det annonserades om
det tidigare, eftersom TOEC reflectorn varit ganska tyst på senare dar.

//Micke (SM3WMV // SM3W)