[TOEC] SAC 2002 - Var finns resultaten?

Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A jan-eric.rehn at telia.com
Tue Aug 12 02:00:52 EDT 2003

Hej!

Jag är den som "borde" få reda på resultaten först,
eftersom jag ska lägga ut dem på min site...

Så här stod det bl a i ett mail skickat den 30 juni 2003
från EDR Contest Manager, Peter Vestergaard, OZ5WQ, som han
skickade direkt till mig och övriga skandinaviska Contest
Managers, med kopior till SM3CVM och OZ7S:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Concerning results from SAC 2002.

Some facts:
I have received app. 800 logs via email, some are both CW
and SSB, and app. 220 paperlogs. Ex. check- and SWL logs.

The intention was to present the results in week 27/03, but
this will, due to unexpected problems, unfortunately be
impossible.

programs from Sweden made by Torvald SM2EZT.

All logs are now in CBR-format, splitted in DX and
Scandinavian CW/ SSB.

The following has nothing to do with the programs made by
Torvald, they are functioning absolutely OK.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sedan berättar han om en massa problem han haft med
konvertering av vissa loggar m m. Han har också haft svårt
att hitta folk som kunnat hjälpa till med inskrivning av
pappersloggar. Jag erbjöd mig redan när jag skickade över
EZT:s och mina loggrättnings- och konverteringsprogram förra
året, att hjälpa till med konvertering av e-mail-loggar, men
han ville tydligen göra jobbet själv. Han har skickat enbart
ett par loggar som han ville ha hjälp med, eftersom han inte
lyckades läsa och konvertera filerna.

Jag tror att det största problemet är, att han inte från
början förstod hur mycket jobb det är att rätta loggar och
att man inte orkar med att göra det ensam. Man måste ha hjälp
med det tidsödande jobbet att skriva in pappersloggar i datorn,
om man ska rätta och behandla samtliga loggar likvärdigt.
Han är dessutom inte speciellt datavan och har inte riktigt
förstått hur man behandlar ASCII-filer.

Från hans e-mail igen:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
When?
I have been working on this project since December 2002, and
have used more than 600 hours personally.

Now I have to take a break, and join the family during the
summer vacation, which will last until end of July.

I hope to be able to deliver a result, which at least can be
announced on SM3CER’s webside in the beginning of September.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Enligt min bedömning började han alldeles för sent med att
kolla de loggar som skickats in via e-mail. Det verkar som om
han enbart samlade in loggarna från början, utan att kolla
om dom gick att läsa. Själva konverteringen av e-mail-loggar
och inskrivning av pappersloggar verkar inte ha påbörjats
förrän i februari någon gång (men jag kanske gissar fel...).
Det skulle ha gjorts långt innan - under tiden loggarna kom
in - för att hinna med.

Men - låt oss inte klaga! Han jobbar nog så fort han hinner
och kan. Det är väldigt lätt att klaga över att resultaten
aldrig kommer. Man kör en test och skickar iväg sitt resultat
och förväntar sig sedan att resultatet ska redovisas inom
någon månad. Då har man glömt att det måste vara någon eller
några som ska utföra ett ENORMT oavlönat arbete på sin fritid
och ofta avstå från eget deltagande i andra tester och övriga
aktiviteter. Sådana krafter är svåra att hitta idag och ju
mera vi klagar på sena resultat, desto svårare är det att
hitta någon som vill utföra sådana jobb.

???????????????????????????????????????????????????????????
En par frågor till samtliga contesters:
Har du själv ställt din fritid till förfogande och erbjudit
din hjälp någon gång??? Eller är just DIN fritid för dyrbar
för att göra något åt andra?
Är det bara "någon annan" som ska göra det oavlönade jobbet
på sin fritid för att "serva" dig?
???????????????????????????????????????????????????????????

Om jag fortfarande är SSA Contest Manager nästa år, så vet jag
redan nu att jag är i behov av hjälp direkt efter SAC 2004.
Jobbet kommer att börja redan direkt efter CW-delen den 19/9,
eftersom loggarna börjar droppa in bara minuterna efter att
SAC slutat. Förhoppningsvis kommer fler och fler loggar i
Cabrilloformatet och via e-mail för varje år som går, vilket
också innebär snabbare redovisning av slutresultaten. Den
hjälp som i första hand behövs är inskrivning av pappersloggar
i datorn och det jobbet kommer att fortgå så länge loggarna
kommer in, d v s tills i slutet av november 2004. Mest praktiskt
är det ju naturligtvis att man bor nära den som har hand om
loggrättningen, men det går ju faktiskt också att skicka en
bunt pappersloggar via post till någon som vill hjälpa till.

Jag har haft enormt fin hjälp tidigare år av SK3BG-medlemmar
och hoppas på samma fina hjälp även 2004, men det kan ju vara
bra att ha "reserver" att ta till vid behov.

Ställ er i kö grabbar och tjejer - "only full calls please!"

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002