Re: [TOEC] Hörlurar

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Tue Dec 23 10:55:36 EST 2003

God morgon,

Jag håller helt med Bengt om fördelarna med
att lyssna på CW med en låg pitch i åtskilliga
sammanhang. Det har jag alltid gjort. Prova,
så får ni se - om ni inte redan gör det!

Jag har samtidigt varit mycket förvånad över
alla dessa riggar som är konstruerade så, att
man i ett smalt CW-filter måste lyssna på plåg-
samma och improduktiva tonhöjder som 800 Hz
o dyl.

(Inom parentes kan nämnas, att det lär finnas
en historisk förklaring till att man valt just 800
Hz - detta dock inte sagt som något försvar
av ofoget)

Konstruktörerna av sentida 800-Hz-riggar kan
rimligen inte vara seriösa CW-operatörer själva
- eller också är baktanken att man skall ge upp
och köpa en dyrare rigg, där passbandet går att
variera.

73 de
Rolf
SM5MX

P.S. Jag vet att CW heter telegrafi. Beteckningen
ovan är bara ett tryckfel.