[TOEC] Antenner och utrustning

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Tue Jul 8 11:45:35 EDT 2003

Hej!

Intressanta diskutionsobjekt mm efterlystes så här är mitt bidrag.

Antenner:
Jag har börjat på en ny rolig antenn. Egentligen är själva principen
inte ny, den finns beskriven i litteraturen.
Om man skall göra en liten antenn med 2 element och vill ha bra framback
förhållande kan man tex mata båda elementen och på så sätt få en bra
mycket bra framback. Problemet är att det är bökigt att mata båda
elementen. Ett annat sätt är att vinkla elementändarna mot varandra, då
får man en "Moxon rectangel". Den antennen har bättre framback än en 2
el Yagi men en aning mindre gain. Problemet är att det är mekaniskt
bökigt att vinkla elementen på stora bemar (läs 40 meters beamar).
Jag har ju byggt några 2 elementare med metspön som element för att få
ner vikten och det har fungerat bra.
Det jag har tänkt testa är att göra en Moxon liknande antenn genom att
böja ändarna mot varandra genom att fästa en nylonlina mellan spetsarna.
Jag har försökt simulera detta med hjälp av EZNEC och det verkar fungera
bra. Man får bättre framback förhållande på bekostnad av lite gain.
Nu har jag tänkt testa detta i praktiken så får vi se hur det fungerar.
Konseptet kanske skulle fungera för en 2 el för 80 meter om man la in
lite spolar mm.

Utrustning:

Jag har funderat på att starta en diskution om den optimala
conteststationen, drömstationen, för att på så sätt kunna få fram ideer
för en realistisk drömstation. Då tänker jag på flexibla antennsystem,
övervakningsmjukvara smarta prylar mm. dröm på.
Jag kan väl börja med att konstatera att det borde gå att göra ett
kontestlogprogram som är bättre på S och P. Programmen som finns i dag
fungerar bra när man kör CQ men borde kunna bli betydligt bättre när man
kör S o P. Då tänker jag på bandmap, övervakning av andra band mm.
SO2R borde också kunna bli bättre. Min tanke är att kombinera radion och
logprogrammet så att man har en riktig realtidsspektrumdisplay. Då kan
man med ett ögonkast kolla upp aktiviteten på ett band, se om det finns
någon stor pile mm. Några av er har sett en enkelt försök till ett
sådant program.

Kommentarer?

73 de Torvald SM2EZT