[TOEC] Antenner,påverkan av plast mm.

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Sun Jul 20 00:52:09 EDT 2003

Hej!

Jag (SM2EZT) och Torgny (SM2DUX) har testat antenner den senaste tiden
och hittan nåt som kan vara intressant att höra för er på reflektorn.
Testade skillnaden mellan FK 1.5 elkabel och 1.2 mm lackisolerad tråd.
Jag gjorde en dipol som hängdes upp på två 5 meters metspön fästade
längst upp på en 6 meters Al-rör.
Om jag säger att det såg ut som ett T så förstår ni vad jag menar.
Antennens resonansfrekvens och impedans mättes med en kalibrerad
nätverksanalysator.
Antennen matades med en 50 ohms koaxialkabel och en bra ferrit balun typ
strömdrossel närmast antennen.
Balunen testades genom att skärmen frikopplades från ena elementtråden
varvid z hamnade väldigt nära ett avbrott.

Mätfrekvens runt 14 MHz.

Som referens användes en simulerad antenn.
EZNEC gav följande data på en tråddipol:
f0 = 14.200 MHz
Z=86 Ohm

Mätningar på en likadan dipol av 1.2 mm lackisolerad koppartråd gav
nästan samma resultat:
Tråden hängde i några bitar eltejp under metspöna.
f0=14.200 MHz
Z=84 Ohm.
Resultatet var imponerande lika simuleringen med EZNEC.
Sen testades samma dipol men med den  lackisolerade tråden tejpad mot
metspöt.
En ny mätning gav att resonansfrekvensen hade flyttat sig ca 2.3% nedåt.
Resonansen hamnade vid ca 13.87 MHz. En hyfsad "loadning".

Anledningen att vi gjorde denna test avr att vi tänkte göra en lätt 2 el
Yagi med metspödipol.
Vi har tänkt stacka 2 st 2 elementare vid sidan av masten därför vill
jag ha dom lätta.
Första testet med en dipol av 1.5 kvadrats FK (Vanlig elkabel) dipol gav
aldeles för låg resonansfrekvens.
Jag fick klippa av flera dm kabel för att få den till rätt frekvens.

Det jag inte har hunnit testa är om det finns nämnvärda dielektriska
förluster i plast och glasfiber.
Funderade på att klämma på en kW och se om det blev varmt nånstans men
det har vi inte hunnit än.
Jag vet av erfarenhet att glasfiberlaminat har betydande förluster om
man gör kondingar av det.

Slutsats:

Det går alltså att göra förkortade antenner genom att använda
plastisolerad tråd och eller metsön som dielektrisk "loading".
Vi tänker eventuellt prova klä metspöt med aluminiumteip och se hur det
fungerar.

73 de Torvald SM2EZT