[TOEC] IARU-testen

Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A jan-eric.rehn at telia.com
Tue Jun 24 13:28:18 EDT 2003

Hej!

Om inte Eric, SMØJSM eller "kansliet" (Jonas, SM5HJZ)
håller ihop det hela, så kan jag vara den som är
sammanhållande.

Alla ni som är intresserade av att aktivera signalen
SK9HQ, som en av SSA:s HQ-stationer, kan till att börja
med höra av sig till mig. Om det visar sig att JSM eller
HJZ vill hålla i det hela, så överlämnar jag uppgifterna
till dom.

Det gäller alltså att aktivera signalen i:

2003 IARU HF World Championship
1200 UTC, 12 juli - 1200 UTC, 13 juli
160, 80, 40, 20, 15 och 10 m

Som HQ-station får man ha en station på CW och en på SSB
på varje band. Det innebär att man kan dela upp deltagande
stationer på 12 olika platser i SM, om man så skulle önska.
Naturligtvis kan någon station köra Multi/Multi och aktivera
samtliga band och båda trafiksätten, men det kryllar ju inte
precis av sådana stationer i Sverige.

Om någon funderar på att ställa upp, så ska det vara en
seriös satsning på det eller de band och trafiksätt man åtagit
sig att köra. Det gäller alltså att vara aktiv samtliga 24
timmar!

Det är en perfekt klubbaktivitet, om man inte själv anser sig
kapabel att vara QRV i 24 timmar. Det är dessutom väldigt
skojigt att vara med som HQ-station, då man är en egen, unik
multiplier och man är "det jagade villebrådet". Om konditionerna
är någorlunda hyfsade, så garanteras många "pile-ups"!

Skriv alltså ett mail till mig och tala om vilket eller vilka
band och trafiksätt du/ni kan och önskar aktivera.

Inte för att jag tror på någon större uppslutning, men man kan ju
alltid hoppas... Jag tar mig friheten att välja vem som får vad,
beroende på operatörer, stationsutrustning och antenner. Om jag
har två att välja på, t ex på 20 m - den ene har en vertikal och
den andre har en 6 el. Yagi, så blir valet ganska självklart.
Detsamma kommer att gälla om det blir val mellan två operatörer
- den ene är en välkänd och erkänt duktig contester och den andre
är "ett oprövat kort". Det är också ett ganska självklart val.
(Om operatörer, stationer och antenner är någorlunda likvärdiga
gäller "först till kvarn").

Grundinställningen ska alltså vara att satsningen ska vara seriös
och man ska vara aktiv hela testtiden och köra "så det ryker".

Hör av dig/er till: sm3cer at svessa.se
Skriv vem du/ni är, vilka band/trafiksätt du/ni vill köra
och vilka grejor ni har (stationer/antenner).

Vill du prata om det hela per telefon så ring:
060 -56 88 73 eller 070 -663 86 25

TVEKA INTE - DETTA ÄR KUL!!!

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002