[TOEC]BARTG RTTY test från SK3W

Jan Palmquist jan.palmquist at mailbox.swipnet.se
Mon Mar 17 18:04:28 EST 2003

Resultat från helgens äventyr i Österfärnebo

Call used: SK3W
Operator. SM5FUG

Entry Class: Single Op, All Band, Expert

Band    QSOs   Pts  Dist    DX  Cont
80        79    77     0    30     3
40       102   102    13    40     6
20       274   268    19    56     6
15       290   285    22    50     6
10        64    63     8    34     6
-----   ----  ----  ----  ----  ----
Total    809   795    62   210     6

--------------------------------------

Claimed Score: 1297440

Radio: FT-1000
Slutsteg. AMP LK550-ZC  500-700 Watt ut
Testprogram: RTTY 5.02 av WF1B
RTTY-demodulator: Ljudkort med RiTTY 4.53 av K6STI med
                  tillfällig licens för SK3W.

Efter att ha kört RTTY-test hemifrån i snart 30 år
ville jag prova att köra med riktiga grejer, QRO
och massor av antenner..Nu skulle det köras!!!
Men det ville sig inte riktigt...

Först kom beskedet att slutsteget var trasigt, men jag har
ju ett eget litet LK-550 att ta med. Med riktiga antenner
räcker det väl till ändå?

Sen stack K-index iväg och och konditionerna svek
totalt. Det påverkade säkert också antalet deltagare
för aktiviteten var lägre än vad den som brukar vara.

Roligare var det för Gunnar/SGP som satt och körde DX
på 2m Aurora på stolen intill på söndagseftermiddagen.

Maxtiden för single operator är 30 timmar och vilopassen
måste vara minst 3 timmar långa. Det är alltid svårt att
veta hur tiden ska disponeras, jag kanske kom igång för
sent på söndagsmorgonen och kanske skulle ha tagit en
paus runt söndag lunch, men annars tror jag det var rätt
med tanke på konditionerna.

Jag är imponerad över hur tyst det är på landet, mitt
i stan är brusmattan alltid närvarande men nu gick det att
läsa även de svagaste japaner i bruset. Vad som inte fungerade
bra är det korta callet, det är lättare att identifiera
strängen "FUG" i brus än SK3W och jag körde ovanligt många
dubletter. Men så småningom blir kanske SK3W också känt
på RTTY.

Kul ändå, och det ska bli mer RTTY från Fernebo. Danne/IMO
hjälpte till att få ihop kablage för min dator mot FT-1000.
Kan vi bara förstå varför dator ibland stannar när man
har rigstyrningen igång så vore allt perfekt.

Jan/SM5FUG