[TOEC] VB: Portabeltesten SK0MK/P

Rune Wande cop at ebox.tninet.se
Thu May 22 20:13:40 EDT 2003

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Rune Wande <cop at ebox.tninet.se>
Till: toec at contesting.som <toec at contesting.som>
Datum: den 21 maj 2003 19:30
Ämne: Portabeltesten SK0MK/P

Vet egentligen inte varför jag skriver dessa rader för årets portabeltest löpte utan
några som helst missöden! SM5DQ Torsten och jag SM5COP körde som vanligt
från klubbens repeaterQTH med utsikt över Mälaren och Gripsholms slott i Mariefred.
G5RV:n hissades enkelt upp i repeatermasten med en lina som fått hänga kvar sedan
förra året. Torstens Argonaut II ställdes på mitt gamla blåa campingbord som hängt
med sedan slutet av 60-talet. Dessutom drogs det fram diverse tillbehör, handpump,
Bencher manipulator, superbuggen, SWR-meter, LDG Z-11 tuner, 6 Ah batteri och
diverse kablar. I år körde vi med riktig stol. Lugn, ni lustigkurrar. Ni vet vad jag menar ...
De där billiga campingstolarna sjunker man så djupt i så man knappt når upp till manupulatorn.
Argonautens display är lite svår att se i vissa vinklar och gassande sol men med lite stöd
undertill fick vi upp fronten och kunde avläsa om vi var på 80 eller 40 meter.
Det kändes småtrögt på 80 m till en början. De vi hörde och körde var starka men sen
var det tunt. Några som kommit igång sent dök upp men då drabbades vi av QSB och
det blev några omfrågningar om lokator. Inga långväga kördes på 80 m. På fyrtio blev
det bättre fart och stundtals en mindre pile. Enda utom SM var Rick OZ5RM/P. Var
höll OH-stationerna hus? Glädjande att Peter SM2CEW också hittat tillbaka till portabel-
testen liksom några till, bl a gänget runt SK3BG.
Totalt var vi 11 som orkade klättra upp på berget (det blir tyngre år för år !!!), varav
2 blivande hams dock nu ännu i åldersgruppen 2 till 4 år. Elgillen måste ha gått
på svagström för det tog en himla tid att få fart på korvgrillandet. Det skruvades en
hel del i repeaterutrustningen som fortfarande inte är riktigt helt i sin ordning.
Försökte locka Calle SM0CH att också köra något QSO men han avvaktar till nästa
år. Roffe SM0LJF rev dock av ett QSO så hans signal kommer att finnas bland operatörerna
denna gång.
Vädret var utmärkt trots att temperaturen tidigt på morgonen var nära noll. Långkalsongerna
värmde lite väl gott för dagstemperaturen gick upp till nivån för kortärmat. Fika och dricka
fanns det gott om och blev över. Någon ork för månadstesten fanns dock inte kvar.
Vi fick ihop 50 QSO och tyckte att det kändes som en lyckad portabeltest även denna gång!
73 de Rune
SM5COP