Re: [TOEC] IMD i SSB-sändare

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Sat Sep 13 07:44:00 EDT 2003

Tack för en mycket intressant artikel Bengt!
Den visar klart att splatter köper man sig inte fri från genom att betala
mycket för en rig, det är hur man ställer in den som räknas. Just när det
gäller MkV så har jag förundrats över hur illa många lyckats få den att
låta, faktiskt i klass med UW3DI transceivers ibland. Kan inte förså hur
man betalar så mycket för att låta som ett ryskt hembygge på 70-talet. Det
finns contestare i SM som kör MkV och låter väldigt illa, man frågar sig
varför, inte blir det lättare att läsa och plats tar man på bandet i onödan.

Men om man är medveten om hur den skall ställas in så låter den bra... och
det gäller ju för de flesta riggar.

73/Peter SM2CEW

At 00:12 2003-09-13 , you wrote:
>Hej alla
>
>Jag har gjort en del experiment och mätningar av splatter från FT1000MP
MKV Field och undrar om någon annan här på reflektorn har motsvarande
erfarenheter av andra fabrikat. Hur ser ICOM och Kenwood ut? Problemet med
splatter är ju utbrett särskilt under contest, både på KV och VHF så det
bör vara av intresse för många.

http://www.qsl.net/sm7eql/audio/ssbexciter.html