[TOEC] SAC CW SM2ezT

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Sun Sep 21 21:34:56 EDT 2003

Hej!

Veckan innan SAC CW jobbade jag och Torgny (2DUX) med antennarbete i
hans 23 meters mast.
I lördags för en vecka sen hittade vi en konstig pinne på marken, det
visade sig vara en del av 2 elementaren för 40 meter. Bara att plocka
ner alla antenner som vi fått upp och laga elementet.

Efter hårt arbete hade vi fått upp följande antenner:

10:   4 el mono
15:   2 * 2 element @ 13 och 20 meter, skall ge 14 dBi @11 graders
elevationsvinkel
20:   2 * 2 element @ 11 och 22 meter
40:   2 el @26 meter
80:   inverted Vee @20 m

Rig: IC756 + L7

Med en roterbar mast skulle man kunna stacka fler antenner och få ner
strålningsvinkeln.

Antennarbetet pågick även lördag 10 minuter in på testen. (Som vanligt
blir jag aldrig klar i tid).
Antennerna blev dock bra elektriskt och visade fina SWR kurvor.

Ryktet att det skulle bli urdåliga konditioner tog ner förväntningarna
rätt mycket.
När sen 15m kändes som att köra via en dämpsats och 10 m kändes som en
väl skärmad konstlast blev det en ganska seg början. Jag försökte först
köra de multisar som jag kunde på 15 i stället för att gå till 20 meter
och få fart.
En halvtimme in i testen hade jag 6 QSO'n och 6 (fina) multisar.

20 Meter gick ganska bra i alla fall men 40 och 80 var en positiv
överaskning. 80 har ju gått riktigt trögt förr om åren.

Försökte sova ett par timmar mitt i natten då är aktiviteten låg och
konditionerna också.
lördag började trögt med 80 och 40. 20 öppnade först vid 5 tiden.
Lyckades köra några QSO'n på 10 meter också men det var trögt.
15 uppnade vid 10 tiden mot JA så jag fick en "run med pile", det är QL.
Det tog slut på en gång efter ca en timme.
Försökte få ihop åtminstone 1000 QSO så jag gick till 20 där det tog
fart igen, mest EU men ett och annat DX.

Denna test körde jag ovanligt mycke SoP. Vi kanske bör köra lite mer SoP
så blir testen roligare och fler DX kommer att ropa CQ.
Hittade en del fina Multisar på SoP. Hade tänkt köra 2 radio men han
inte koppla upp alla kablar.

SSB delen hade jag tänkt köra från SK2KW för att få testa riktiga
antenner men hörde att dom har problem med en rotor och 40 yagin är
visst trasig, så det bir inte. Får väl köra från DUX igen. Vi måste ju
ge Finnarna en match eller hur.

Totalresultatet var det sämsta på länge men 80 blev riktigt bra.

Band  QSO  Pnt  Mul
====  ===  ===  ===
 80m  225  462   32
 40m  246  520   38
 20m  430  935   50
 15m  133  348   34
 10m    8   23    5
====  ===  ===   ==
     1042 2288  159

Score: 363792

  HOUR   80CW    40CW    20CW    15CW    10CW    TOTAL   ACCUM
  ----  ------  ------  ------  ------  ------   -----   -----
   12       0       0      46       6       0      52      52
   13       0       1      51       4       0      56     108
   14       0       1      38       3       0      42     150
   15       0      17      25       2       0      44     194
   16       0      26      21       0       0      47     241
   17      22      28      16       0       0      66     307
   18      36      32       0       0       0      68     375
   19      24      60       0       0       0      84     459
   20      11      17       3       0       0      31     490
   21      65      13       0       0       0      78     568
   22      34       4       0       0       0      38     606
   23       9      10       0       0       0      19     625

    0       0       2       0       0       0       2     627
    1       0       0       0       0       0       0     627
    2       3       0       0       0       0       3     630
    3      18       5       1       0       0      24     654
    4       2      18       7       0       0      27     681
    5       0      11      20       6       0      37     718
    6       0       0       0      16       3      19     737
    7       0       0      53       1       1      55     792
    8       0       0      42       6       3      51     843
    9       0       0      43      15       1      59     902
   10       0       0       8      64       0      72     974
   11       0       0      53       6       0      59    1033

  TOTAL   224     245     427     129       8

73!

Torvald / SM2(ez)T