[TOEC] EUHFC de SM2T

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Aug 9 05:52:27 EDT 2004

Hej!

Jag körde EUHFC testen i helgen med nästan färdigskrivet program i CW
only LP klassen.

Solfläckarna är inte många nu men hade i alla fall hört några EU på 10
meters testen några dar innan så jag började på 10 meter.
Testen började faktiskt bättre än väntat, det hördes signaler på 10
meter. Fick väl ihop ca 20 QSO innan jag gick på 15.
Ungefär samma där men lite bättre signalstyrkor. 20 meter var däremot
full fart som väntat. 10 meter dog rätt fort
men det var också väntat så jag körde 20 meter. någon timme senare fick
jag för mig att kolla 10 meter och det var
så hög aktivitet och starka signaler att jag tittade en extra gång på
frekvensskalan så jag verkligen lyssnade på rätt band.
Fick faktiskt en riktigt bra pile-up på 10 och 15 vilket satte fart på
testen.

Fick ihop 140 QSO och 50 multisar på 10m. Vem hade väntat det.
15 meter  gick nästan lika bra.
20 går alltid bra.
40 blev en besvikelse. Gick troligen över för sent för det bandet gick
inte bra på natten tots 2 el Yagin.
80 gick riktigt bra.
160 - Vad kan man förvänta sig av ett metspö i en björk med 100 Watt.
Några qson i alla fall.

Det måste ha varit lite Aurora för jag körde SM3W och SM2LIY med A-ton
på 10.

Råresultat: 697 QSO och 250 multisar.

Antenner:
C3  trebandare, 2 el för 40m, Dipol (med reflektor) för 80m och ett
metspö uppe i en björk föreställande en vertikal för 160m
Rig IC756

73
Torvald / SM2EZT