[TOEC] NRAU 04 SK3W

Dan, SM5IMO sm5imo at swipnet.se
Sun Jan 11 18:39:28 EST 2004

Körde full satsning för första gången på flera år i NRAU. Jag är nöjd med CW-resultatet men SSB dito kunde ha varit bättre.

Antennerna på SK3W är inte precis idealiska för NRAU. 4-square på 80 och 3/3 el yagi på 40. I och med att man sitter mitt i smeten skulle man ha behövt rotera en del men jag parkerade antennerna riktade österut större delen av testen. På CW-delen gjorde det inte så mycket på 40, då det mesta kördes på backscatter. Trodde att bandet skulle öppna till SSB-delen men det var få stationer som kom igenom med normala styrkor. Jag minns på 80-talet när 40 meter var en vägg av OH-stationer som var +30 dB (eller mer) över S9. Idag var skippet längre, men några QSO blev det ändå.

Flera lokala medtävlare satte fart på banden. Inom en radie på några få mil var SM5NBE, 8S5A, SM5INC och SK3W QRV. Dom slapp man gräva efter i bruset i alla fall.

Som kuriosa blev jag uppropad av Randy/K5ZD på 80 CW som undrade om jag inte ville vara med i NAQP istället. Han var starkare än dom flesta stationerna jag körde i NRAU! Helt klart startar testen minst en timme för tidigt. Det märks också på bristen på deltagande från LA som ligger för långt västerut.

Kul var det och jag blir alltid lika imponerad över hur duktiga balterna är på CW.

73 de Danne/IMO.

Callsign Used : SK3W
Operator : SM5IMO
Default Exchange : 599 # GA

  BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults

   80CW       82          82        164      49
   40CW       52          52        104      32

 Totals      134         134        268      81

  Final Score = 21708 points.

BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults

   80SSB      82          82        164      56
   40SSB      44          44         88      30

 Totals      126         126        252      86

Final Score = 21672 points.