[TOEC] SK9HQ i IARU 2004

Jan-Eric Rehn jan-eric.rehn at telia.com
Thu Jul 1 20:23:56 EDT 2004

Hej!

Efter att ha varit lite upptagen med annat och inte haft tid och möjlighet
att svara tidigare, så summerar jag nu vad jag fått in till i kväll -
torsdag 1 juli.

Från tidigare hade vi följande operatörer:

SM3OSM, Tommy
SM5AQD, Håkan
SM5KCO, Carlos
SM5NBE, Erkki
DF6JC, Joerg

Ytterligare följande operatörer har anmält sitt intresse:

SM3DMP, Thomas - kan köra från SK3IK:s klubbstuga, har inte sagt något band
eller mode (20 m CW?).
SM3WMV, Mikael - kan köra 20 m SSB hemifrån med 4 + 3 el Yagi.
SM3JLA, Mikael - kan köra ihop med WMV 20 m SSB.
SM2ODB, Peter - kan ställa upp som operatör någonstans, om det inte blir för
långt att åka.
SMØDRD, Göran - kan köra ihop med SM5KCO på 40 m CW på SK5AA

Totalt 10 operatörer.

Fullt förståeligt, så verkar ju 20 m vara det mest önskade alternativet, med
tanke på att det är SM2:or och SM3:or som är mest på alerten. Tyvärr har vi
ju bara ett 20 m-band och två trafiksätt att leka med, så några måste tyvärr
offra sig och köra på andra, mindre producerande band.

Jag behöver verkligen hjälp att pussla ihop operatörer med band och
stationsplatser!
Det måste ju ändå vara ni som ska köra som bestämmer var och på vilka band.

Här kommer i alla fall ett förslag, med de önskemål som finns från några av
operatörerna.

10 CW -
10 SSB - SM3OSM @SK3W

15 CW - SM5NBE @SK3W
15 SSB -

20 CW - SM3DMP @SK3IK
20 SSB - SM3WMV och SM3JLA @SM3WMV

40 CW - SM5KCO och SMØDRD @SK5AA
40 SSB - SM5AQD och DF6JC @SM5AQD

80 CW - SM5NBE @SK3W
80 SSB -

160 CW -
160 SSB - SM3OSM @SK3W

Med den här uppställningen har vi tappat SKØUX som QTH, men vad jag
ryktesvägen har hört, så är det bara 20 m som fungerar därifrån just nu. Vi
har ju heller inga operatörer som ställer upp därifrån, eftersom KCO nu
tänker sig att köra 40 m CW ihop med DRD på SK5AA i Västerås.

På SK3W finns det möjlighet att köra åtminstone tre stationer samtidigt, men
det blir ju svårt med bara två operatörer. Nu är det ju OSM och NBE som
blivit "strykpojkarna", som får ta det som "blir över" känns det som... :-(

Var vi kan placera SM2ODB vet jag inte. Närmaste stationsplats just nu är
SK3IK i Nyland (Kramfors), men det är ju ganska långt dit från Umeå. Kanske
vi kan övertala SM2EKM att ställa upp? Han lät ju inte direkt avvisande, men
var heller inte överentusiastisk... I så fall kunde kanske SM2ODB åka dit?
Då är ju frågan vilket band i så fall. 15 m SSB? Eller något annat band och
göra omkastningar i mitt (dåliga) förslag?

Som synes saknas det operatörer och stationsplatser för 10 CW, 15 SSB, 80
SSB och 160 CW.
Ätminstone 10 CW, 80 SSB och 160 CW borde ju köras så långt söderut som
möjligt.
15 SSB kan ju eventuellt köras längre upp i landet, om vi har tur med
condsen.

Får vi inte tag på fler, så blir det jobbigt för OSM och NBE, som kanske får
hoppa som skottspolar mellan övriga obesatta band, eftersom dom ligger näst
längst söderut (än så länge)... :-)

Eventuellt kanske också KCO och DRD får göra en insats även på 10 CW mitt på
dagen, om inte 40 går speciellt bra.

Lägg märke till att detta bara är ett förslag från min sida.
JAG BEHÖVER ALLA OPERATÖRERS HJÄLP för att få det att fungera.
Ändra gärna det ni tycker är tokigt.

Ni måste också utse någon som håller i det hela med att samla in loggarna
direkt efter testen och kör ihop dom till en enda logg och skickar iväg den.
Det bästa är ju om ni kan enas om samma loggprogram, för att göra det så
enkelt som möjligt efteråt.

73 de Janne

                        \\\|///
                       (  @ @  )
Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002